Keskiviikon ja torstain välisenä yönä Itäisellä Suomenlahdella havaittiin erittäin voimakkaita GPS-häiriöitä. Orrengrundin saaren luotsipaikan ja Haminan sataman välillä satelliittipaikannus ei toiminut noin 90 prosenttia ajasta, kertoi Kotkan luotsiaseman luotsivanhin viestipalvelu X:ssa.
Myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla reititettiin lentoja uudelleen keskiviikkona iltapäivällä, kertoi HS. Finavian viestinnästä kommentoitiin lehdelle, että ohjeet tulivat lennonjohdolta, mutta syytä uudelleenreitityksille ei kerrottu.
Keskiviikkona alkuillasta Saksan ilmavoimat kertoi tunnistuslennosta, jolle se lähti Latviasta. Se tavoitti kaksi Itämeren yllä lentänyttä Venäjän Mig-29-hävittäjää. Saksa vastaa osaltaan Naton tehostetusta ilmavalvonnasta Latviasta käsin. Hävittäjät eivät olleet toimittaneet etukäteen lentosuunnitelmaa eikä niiden liikkeistä ollut kerrottu etukäteen.
Keskiviikon voimakkaat satelliittipaikannuksen häiriöt näkyvät myös avoimista lähteistä GPS-signaalin toimintaa monitoroivalla kartalla.
Satelliittipaikannuksen häirintää on esiintynyt Itämerellä ainakin koko kuluvan vuoden ajan. Pelkästään toukokuuhun mennessä liikennevirasto Traficom oli saanut noin 1200 häiriöilmoitusta. Vertailun vuoksi: vuonna 2023 ilmoituksia tuli alle 250.
Eteläisellä Itämerellä tapahtuvien häiriöiden on päätelty olevan lähtöisin Venäjän Kaliningradista ja siellä käytössä olevista elektronisen sodankäynnin laitteista, mutta Suomenlahden alueen häiriöt voivat olla peräisin myös Pietarista tai sen suunnalta.
Yhtenä mahdollisena syynä Pietarin seudulla ja sen ympäristöön heijastuville häiriöille on pidetty Venäjän asevoimien omasuojaa droneiskuja vastaan.
Tässä esimerkki tutkahäirinnästä, luotsikutterin tutka. pic.twitter.com/OJMbx5RXyg
— Hannu Lukkari (@LukkariHannu) July 11, 2024