Länsiradan rakennustyömaa Aurajoen yli Turun ylioppilaskylän vieressä 2. helmikuuta 2024., LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Turun tunnin junalle ei EU-rahaa – näin ministeri kommentoi hankkeen jatkoa

Länsiradan kehittämiseen haettiin EU-komissiolta 176 miljoonaa euroa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan Länsiradan eli niin sanotun Turun tunnin juna -hankkeen jääminen ilman EU-rahoitusta ei vaikuta hankkeen toteutumisen isoon kuvaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina, että EU-komissio on myöntänyt 39,1 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta yhdelletoista hankkeelle Suomessa.

Länsiradan kehittämiseen haettiin noin 176 miljoonaa euroa, mutta rahoitusta ei tullut ollenkaan.

– Iso kuva ei ole muuttunut. Riskit, hyöty- ja kustannussuhde, yhtiön rahoituksen epävarmuus sekä pitkäjänteisen kansallisen rahoituksen näkymien puuttuminen ovat olleet koko ajan tiedossa, mutta nyt ne tulevat paremmin näkyviin. EU näyttää luottavan enemmän valtion hankkeiden toteuttamiseen ja suhtautuu niiden rahoittamiseen myönteisemmin kuin ratayhtiöiden rahoittamiseen, Ranne kommentoi Verkkouutisille.

Myös hallitusohjelmaan kirjattu Lentorata jäi ilman rahoitusta. Lentoradan suunnitteluun haettiin EU-komissiolta 4,7 miljoonan euron rahoitusta.

– Lentoradan suunnittelu etenee edelleen, mutta hanke on aikataulullisesti erittäin pitkissä puissa, Ranne arvioi.

Hallitusohjelmassa lentoradan suunnitteluun on kirjattu 43 miljoonaa euroa.

Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa on päätetty, että valtio pääomittaa Länsirataa 400 miljoonaa euroa, mikäli kunnat sitoutuvat rahoittamaan vastaavan summan.

Ranteen mukaan ministerivaliokunnassa päätettiin myös, että 400 + 400 miljoonan rahoitus sekä mahdollinen EU-raha käytetään ensin, jonka jälkeen turvauduttaisiin mahdolliseen vieraaseen pääomaan.

– EU-rahoitus olisi vähentänyt vieraan pääoman tarvetta, ministeri muistuttaa.

Kunnat sitoutuivat alustavasti 400 miljoonaan euroon keväällä solmitussa esisopimuksessa.

– Kunnat toki varmasti harkitsevat vielä lopullista sitoutumista, Ranne arvioi.

Ministerin mielestä Suomen nykyistä infraa on joka tapauksessa vahvistettava ja sen korjaamiseen on satsattava.

– Kaikki ratayhtiöiden vastuulla olevat hankkeet olisi mahdollista ja mielestäni syytä siirtää valtiolle ja Väylävirastolle. Ne voitaisiin toteuttaa valtion budjetin raameissa, julkisen talouden vakava tila huomioiden, erikseen sovitulla aikataululla, mikäli niin halutaan, Ranne esittää.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Turun tunnin juna -hankkeen alustava kustannusarvio on noin 2,76 miljardia euroa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)