Venäjän neuvottelut lentokoneteollisuuden yhteistyöstä Kiinan kanssa ensimmäisen uuden laajarunkoisen matkustajakoneen luomiseksi sitten neuvostoaikojen ovat päättyneet tuloksettomina. Peking sulki venäläiskumppanit ulos pitkän matkan CR929-matkustajakoneen suunnitteluprojektista, joka alkoi kymmenen vuotta sitten ja jota pidettiin Airbusin ja Boeingin kilpailijana.
Vladimir Putin allekirjoitti pöytäkirjan koneen yhteisestä kehittämisestä Pekingin-vierailullaan vuonna 2014, mutta BBC:n lentokonevalmistaja COMACilta saamien tietojen mukaan Peking on päättänyt jatkaa projektia yksin.
Heinäkuun 22. päivä alkaneessa Farnborough’n ilmailunäyttelyssä 280-paikkaista konetta esitellään pelkästään kiinalaisen kehitystyön tuloksena, vaikka konetyypin tunnuksessa esiintyneiden kirjainten CR piti aiemmin symboloida kumpaakin projektiin osallistunutta maata (C = China, Kiina, R = Russia, Venäjä). Nyt konetta esitellään tyyppinimellä C929. Koneen pienoismallin esittelytilassa ei ole mitään mainintaa Venäjästä tai United Aircraft Corporationista, joka toimi projekti yrityskumppanina.
Venäjän osallistuminen konetyypin kehittämisessä oli ongelmallista alusta lähtien, kun COMAC päätti, ettei Venäjälle anneta myyntituloja konetyypin myynnistä Kiinan markkinoille. Kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa ja joutui lännen pakotteiden kohteeksi, COMAC päätti muun muassa venäläisen laskutelineen vaihtamisesta yhdysvaltalaiseen tai saksalaiseen. Koneen moottori halutaan Rolls-Roycelta tai General Electriciltä, vaikka Venäjä toivoi pääsevänsä mukaan moottorin kehittämisprojektiin.
Venäjän silloinen varapääministeri Juri Borisov myönsi jo vuonna 2022, että Venäjän osallistuminen projektiin oli vähentynyt vähentymistään. Tammikuussa 2023 silloinen kauppa- ja teollisuusministeri Denis Manturov sanoi, että Venäjä voi luopua projektin kumppanuudesta, mutta säilyä komponenttien ja osien toimittajana.
Venäjän lentoyhtiöt kaipaisivat kipeästi C929:n kaltaista konetta, jonka lentomatka on jopa 12 000 kilometriä. Venäjän virranomaisten mukaan neuvostoaikaisten Iljušin Il-96 -koneiden pitäisi korvata yhtiöiden Airbusit ja Boeingit, mutta niiden tuotantoa ei pystytä kiihdyttämään. Vuoteen 2030 mennessä arvioidaan valmistuvan 12 konetta.