Öljynporauslaittoja Venezuelassa heinäkuussa 2024. AFP / LEHTIKUVA / FEDERICO PARRA

Kai Mykkänen: ”Poraa beibi poraa” ei toimi Euroopassa

Ministeri muistuttaa, että emme ole öljyssä omavaraisia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Sähköllä ajaminen on edullista, kunhan ajoneuvoja saa riittävän halvalla, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) kirjoittaa Maaseudun Tulevaisuudessa julkaistussa kolumnissaan.

– (Yhdysvaltain presidenttiehdokas) Donald Trump nosti öljynporauksen ja sähköautojen mollaamisen kärkisijoille puheessaan republikaanien puoluekokouksessa. ”Poraa, beibi, poraa” -iskulauseen korostaminen tuntuu erikoiselta, kun bensa on jenkeissä jo nyt varsin edullista suomalaisittain, Mykkänen aloittaa.

Hänen mukaansa sähköautojen tuet ja öljystä kiistely ovat tunteissa tainneet sotkeutua huoleen autotehdastyöpaikkojen häviämisestä Meksikoon.

– Siirtyminen öljystä puhtaampaan energiaan ei saisi jäädä identiteettipolitiikan jalkoihin. Olemmehan onnistumisen kynnyksellä! Fossiilivapaa sähkö on kasvanut räjähdysmäisesti. Pääosin öljyvapaa autoliikennekin on ulottuvillamme 10-20 vuoden sisällä, Mykkänen kirjoittaa.

Jos kaikki toimisivat kuten Trump puhuu, ilmastonmuutos kiihtyisi Mykkäsen mukaan tavalla, joka todennäköisesti kiihdyttäisi hallitsemattoman maahanmuuton virtoja.

– Myös USA:n ja Meksikon rajalla. Toivottavasti jenkit eivät ammu itseään jalkaan.

Mykkäsen mukaan olisi ”vihoviimeinen möhläys”, jos Euroopassa innostuttaisiin Trumpin öljylinjasta.

– Jenkeissä poraamisen ylistyksessä on edes se juju, että Yhdysvallat todella on öljyssä omavarainen. Eurooppa ei todellakaan ole. Euroopassa fossiilitalous tarkoittaa riippuvuutta Venäjästä ja Lähi-idän öljyvaltioista.

Onneksi Euroopassa pitkäjänteisempi ajattelu näyttää Mykkäsen mukaan voittavan.

– Viime viikolla Ursula von der Leyen valittiin jatkokaudelle Euroopan komission puheenjohtajaksi. Von der Leyenin ohjelmassa näkyvät Suomen tavoitteet, kuten Euroopan turvallisuus ja kilpailukyky.

Von der Leyen sanoi linjapuheessaan, että vihreän siirtymän kulmakivistä pidetään kiinni.

– Euroopalla näyttäisi olevan sitkeyttä mennä yli tästä vaiheesta, jossa sähkö- ja biokaasuautot ovat jo läsnä, mutta vielä kateuden kohteita. Toivon mukaan rimakauhu ei iske kesken loikan Saksassakaan, jossa jotkut haikailevat halvan kaasun diilejä. Luulisi Putinin jo antaneen rokotuksen kaasuriippuvuuden viettelystä vastaan.

Kirjoituksensa lopuksi ministeri huomauttaa, että sähköllä ajaminen on halpaa, kunhan ajoneuvoja saa riittävän halvalla.

– Suomessa hallitus jatkaa sähköisten työsuhdeautojen veroporkkanaa. Sillä saamme sisään heitettyä Suomeen sähköautoja, jotka ovat pian vaihtoautomarkkinoilla halventuneina.

Samalla hän huomauttaa, että sähkö ei sovi kaikille eikä kaikkeen.

– Siksi panostamme synteettisten polttoaineiden tuotantoon. Siinä metsäteollisuuden tupruttama hiilidioksidi voi muuttua ongelmasta raaka-aineeksi. Kun sitä yhdistää puhtaalla sähköllä tuotettuun vetyyn, voi jalostaa synteettisiä polttoaineita. Niistä voi kehkeytyä biotalouden uusi vientituote! Tästä on pitkälti kysymys hiilidioksidin talteenotossa ja hyötykäytössä, Mykkänen päättää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)