OAJ:n keväisen jäsenkyselyn mukaan kännykät häiritsevät opetusta ja oppimista kohtuuttomasti. Älylaitteiden liiallisella käytöllä on vaikutusta myös lasten ja nuorten keskittymiskykyyn, oppimistulosten laskuun ja nuorten mielenterveyteen.
Oppimistulokset ovat laskeneet pitkään ja viimeisimmän PISA-tuloksen kohdalla voidaan puhua jo romahduksesta. Jatkuvasti tunneilla värisevät älylaitteet eivät mahdollista opetukseen ja oppimiseen tarvittavaa työrauhaa. Koukuttavat pelit ja erilaiset viihdesovellukset aukeavat osalla oppilaista helposti oppituntien aikana.
Nykylainsäädännön mukaan opettaja saa kerätä oppilaalta puhelimen pois vasta, kun se häiritsee opetusta tai oppimista. Tämä tarkoittaa, että puhelimien käytöstä keskustellaan oppituntien aikana, jolloin opetus ja oppiminen keskeytyy tai häiriintyy.
Digitalisaatio ja teknologian kehitys ovat osa yhteiskuntaa ja on luonnollista, että ne ovat osa myös koulujen arkea. Opettajilla täytyy säilyä autonomia päättää, miten älylaitteita hyödynnetään opetuksessa ja oppimisessa. Opettajien pedagogisen autonomian turvaava lainsäännön täsmentäminen on selkeä ja kustannustehokas ratkaisu.
Lainsäädäntövalmistelun kännyköiden käytön rajaamisesta on edettävä mahdollisimman ripeästi. Opettajalla pitää olla oikeus kerätä puhelimet pois ennaltaehkäisevästi joko ennen oppitunnin tai koulupäivän alkua. Opettajat tarvitsevat tähän nykyistä vahvempaa selkänojaa lainsäädännöstä.
Osa kunnista on tarkentanut omia linjauksiaan puhelimien käytöstä koulussa. Käytännöt ovat kuitenkin kirjavia. Opettajien työhyvinvointi paranee, kun opetus ei jatkuvasti keskeydy oppilaiden kännyköiden käytön aiheuttamiin haasteisiin. Lainsäädäntöuudistuksella parannetaan niin opettajien kuin oppilaiden työrauhaa ja jokaisen lapsen ja nuoren oikeutta oppimiseen.