Liikenneväyläinvestointien rahoittamiseksi myydään valtion omaisuutta. Se on perusteltua, jos ja kun investoidaan tuottavasti. Infrainvestointeja pitää saada liikkeelle. Väylien korjausvelkaa on mittavasti ja se on kasvussa.
Oleellista on se, mihin investoidaan. Kun talous sakkaa, niin parasta olisi, että investoitaisiin nyt erityisesti talouden kasvuun ja viennin edistämiseen.
Kyse on erityisesti tavaraliikenteestä. Puun ja metallin kuljetukset ovat Suomessa aina tärkeitä.
Suomessa uusiutuvan energia on nyt myös kasvuala. Myös maanpuolustukseen tullaan investoimaan paljon.
Kotimaisten ja ulkomaisten investointien kannalta hyvät liikeneyteydet ovat oleelllinen asia. Niitä investoija katsoo.
Tavaraliikenteestä kulkee yli 90 prosenttia teillä pyörien päällä. Siksi investointien ajoituksessa teiden on tärkeää olla kärjessä.
Vientiväylillä on nyt valmiitakin tiesuunnitelmia. Rahoituspäätös vain tarvitaan.
Suomen geopoliittinen asema on muuttunut. Itäraja on kiinni. Tilanne korostaa poikittaisten tieyhteyksien merkitystä.
Henkilöraideliikenteellä Suomi ei nyt nouse. Infrahankkeita on nyt järkevää ajoittaa ja tehdä niin, että Suomen ja sen maakuntien vienti vetää ja talous kasvaa.