Kylmän sodan aikana länsivaltojen asevoimien keskeisenä huolena oli se, kuinka Yhdysvallat saisi riittävän nopealla aikataululla kalustoa Euroopan mantereelle mahdollisessa konfliktitilanteessa. Varsovan liiton joukot olisivat voineet yrittää edetä kohti länttä yllätyshyökkäyksellä ja lukumäärällisen ylivoimansa turvin.
Uhkakuvaan varauduttiin 1980-luvun alussa muun muassa Norjaan perustetulla tukikohdalla. Merijalkaväen laajaan tunneliverkostoon Trondheimin lähellä sijoitettiin suuri määrä sotakalustoa. Norja vastasi MCPP-N-hankkeen kustannuksista ja laitosten ylläpidosta.
Yhdysvallat harkitsi varastosta luopumista kylmän sodan päättymisen jälkeen, mutta järjestelyä jatkettiin Norjan lupauduttua maksaa ennakkosijoitusvaraston ylläpidosta. Luolista siirrettiin sotakalustoa muun muassa Irakin sotaa varten vuonna 2003. Laitoksen merkitys kasvoi vuonna 2014 Krimin miehityksen jälkeen.
Vuonna 2015 Yhdysvaltain merijalkaväen ajoneuvoja ja ammuksia oli sijoitettu kuuteen eri kohteeseen Trondheimin lähellä. Kahdessa muussa varastossa oli lentokalustoa.
Merijalkaväen tiedotteen mukaan ennalta sijoitetun kaluston modernisointi aloitettiin loppuvuodesta 2014, jolloin luoliin tuotiin Atlantin yli satoja kontteja. Mukana oli M1A1 Abrams -panssarivaunuja, raivausajoneuvoja, rynnäkköpanssarivaunuja ja kuljetusajoneuvoja. Trondheimin lähelle rakennettiin lisäksi uusi laituri kalustosiirtoja varten. Kuluvan vuoden tammikuussa merijalkaväen 2. divisioonan sotilaat hakivat luolista talvivarusteita Naton Nordic Response 24 -harjoituksen yhteydessä.
Tunneliverkostoon sijoitetun kaluston tarkasta määrästä ei ole tietoa. Aiemmin arvioitiin, että ammustarvikkeet riittäisivät merijalkaväen prikaatille yhden kuukauden ajaksi. Defense News -sivuston mukaan kalustoa on ainakin yhden pataljoonan ja tukielementtien muodostamiseksi.
Yhdysvaltain laivasto voi lisäksi jatkossa sijoittaa sukellusveneitään vuoren alle rakennettuun laivastotukikohtaan. Norjan yleisradioyhtiö NRK:n mukaan tukikohta oli poistettu käytöstä 2000-luvun alussa ja myyty yksityisille tahoille.
Maan pohjoisosissa sijaitseva Olavsvernin maanalainen laitos sisältää täysimittaisen kuivatelakan sekä suuret tilat henkilökunnalle varastoineen. Vuoren sisään johtaa noin 900-metrinen tunneli, joka on suojattu suurella panssariovella. Lähes kolme vuosikymmentä kestäneet rakennustyöt aloitettiin 1960-luvulla.