Elokuussa rekisteröitiin 6 548 uutta henkilöautoa, mikä on 16,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden elokuussa. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 50 905 uutta henkilöautoa, mikä on noin 17 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-elokuussa.
Elokuun rekisteröinnit eivät tuoneet suuria muutoksia käyttövoimien jakaumaan. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman alle 27 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä.
Bensiiniautojen osuus alkuvuoden ensirekisteröinneistä ollut noin 47 prosenttia ja dieselautojen noin kuusi prosenttia. Bensiiniautojen osuus on hieman kasvanut viime vuoteen nähden ja täyssähköautojen vastaavasti pienentynyt.
Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin kuusi prosenttia viime vuotta enemmän. Käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkoi autoliikkeissä kasvuaan elokuussa.
Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 1,8 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Elokuu oli hyvä kuukausi käytetyn auton kaupassa myös pitkän aikavälin tilastovertailussa – käytettyjen autojen kauppaa käytiin 4,4 prosenttia enemmän kuin viitenä viime elokuuna keskimäärin.
Kierrätyspalkkio elvyttämään autokannan hidastunutta kiertoa
Autokannan uusiutuminen on hidastumassa selvästi, sillä uusien autojen tilaukset ovat jääneet kuluvana vuonna hieman yli kolmanneksen takamatkalle pitkän aikavälin keskiarvostaan. Tänä vuonna henkilöautojen ensirekisteröintien määrän arvioidaan jäävän 75 000 autoon, joka on vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.
Uusien autojen ensirekisteröintien määrä vähentää myös valtion autoverotuloja. Valtiovarainministeriön arvion mukaan autoverotuloa arvioidaan tänä vuonna kertyvän uusista henkilö- ja pakettiautoista lähes 250 miljoonaa euroa.
Autoalan arvion mukaan määrä on jäämässä noin kymmenen prosenttia tätä alemmas, sillä uusien autojen ensirekisteröintien jää selvästi budjetissa arvioitua 82 000 henkilöauton lukemaa alemmas.
– Uusien autojen kysynnän elvytykseen nopein toimi on kierrätyspalkkiokampanja, josta on saatu hyviä kokemuksia muun muassa vuosina 2015 ja 2018. Kierrätyspalkkio lisää valtion tuloja, sillä palkkion seurauksena kasvavat auto- ja arvonlisäverotulot lisäävät valtion tuloja enemmän kuin palkkioiden edellyttämä tuki, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Autoala esittääkin huomenna alkavaan budjettiriiheen automarkkinaa elvyttäväksi toimeksi kierrätyspalkkiota, joka on aiempien kokemusten perusteella toiminut hyvin kannusteena autokannan kierron nopeuttamisessa.
Autoalan arvion mukaan alle vuoden mittaisen kierrätyspalkkiokampanjan aikana hankittaisiin yhteensä lähes 11 000 uutta autoa. Myös Ruotsissa käynnistyi elokuussa valtion kierrätyspalkkiokampanja, josta toivotaan piristysruisketta hiipuneeseen uuden auton kauppaan.