Maakuntaveron myötä kokonaisveroaste ja etenkin työn verotus voisi kiristyä, arvioi Ville Valkonen. LEHTIKUVA / EELIS BERGLUND

”Suomi ei tarvitse uutta verottajaa” – nämä olisivat maakuntaveron riskit

Kansanedustajan mukaan maakuntavero vain hidastaisi oikeiden ongelmien korjaamista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomi ei tarvitse uutta verottajaa, linjaa kansanedustaja (kok.) ja eduskunnan verojaoston puheenjohtaja Ville Valkonen X-alustalla.

Soten talousvaikeuksiin ehdotettu maakuntavero on Valkosen mukaan on huono ajatus, sillä riski veroasteen noususta olisi suuri.

– Verojärjestelmää tulee kehittää kokonaisuutena – ei missään nimessä yhden julkisen toimialan ehdoilla, Valkonen painottaa Kauppalehden Debatti-kirjoituksessaan.

SDP on vuoroin ehdottanut, vuoroin kiistänyt ehdottavansa maakuntaveroa. Alun perin puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen vaati, että maakuntaverosta aletaan keskustella, sillä hyvinvointialueet ovat ”kädettömiä” ilman omaa verotusoikeutta.

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä sanoi 21. elokuuta Lapin Kansassa, että maakuntaveron valmistelu pitäisi ehdottomasti aloittaa. Vastaavasti kansanedustaja Joona Räsänen (sd.) ilmoitti Verkkouutisissa 23. elokuuta, että SDP ei ole ajamassa maakuntaveroa.

– Uusi vero on valitettavan huono ajatus. Verotus on yksi keskeisimpiä keinoja ohjata yhteiskuntaa. Verojärjestelmää tulee kehittää kokonaisuutena – ei missään nimessä yhden julkisen toimialan ehdoilla, Valkonen toteaa Kauppalehdessä.

Hän muistuttaa, että Suomen veroaste on jo OECD-maiden neljänneksi korkein (2022).

– Maakuntavero tarkoittaisi, että veropäätöksiä tekisi Suomessa valtio, hyvinvointialueet ja kunnat. Kuten kunnallisverokin, maakuntavero kohdistuisi ansiotuloihin – eli työhön. Siitä päättäisi aluevaltuusto eli alueelliset sote-luottamushenkilöt. Riski kokonaisveroasteen suunnittelemattomalle nousulle olisi suuri kolmen eri tahon päättäessä verotuksesta, Valkonen kirjoittaa.

– Olisi hölmöä sitoa työn verotus suoraan sote-menojen kasvuun. Kireä ansiotulojen verotus heikentää kannusteita tehdä töitä. Sote-menoja rahoittaessa käytössä tulee olla laajempi tulopohja.

Kestävyysvaje ei Valkosen mukaan myöskään taitu ilman jämäkkää johtamista. Toiminnan kehittämisen voisi korvata maakuntaveron korotus.

Hyvinvointialueita on Suomessa Valkosen mielestä liikaa (21+1), minkä takia monet niistä ovat käytännössä kyvyttömiä rahoittamaan itsensä, ja samaan aikaan kaikille koko Suomessa on taattava samat sosiaali- ja terveyspalvelut.

– Maakuntaveroon olisi siis rakennettava monimutkainen tasausjärjestelmä hyvinvointialueiden välille. Kuten nykyinen kunnallisveron tasausjärjestelmä, hyvinvointialueiden osalta se piilottaisi oikeat rahavirrat. Vastuut hämärtyisivät.

– Kaikki varmasti ymmärtävät ongelmat, jotka syntyisivät, jos Suomessa olisi puolustusvero, josta päättäisivät kenraalit, turvallisuusvero, josta päättäisivät poliisit tai tiedevero, josta päättäisivät yliopistot, Valkonen huomauttaa.

– Maakuntavero ei korjaisi mitään sote-järjestelmämme perushaasteista: työvoimapulaa, jäykkää byrokratiaa tai toimimattomia rakenteita, tiivistää Valkonen, jonka mukaan verotusoikeus luultavasti vain hidastaisi oikeiden ongelmien korjaamista hyvinvointialueilla.

LUE MYÖS:
Selvitys paljastaa, minne sote-miljardit menevät – ”Näin ei voi jatkua”

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)