Iranista lähtenyt tankkeri toimitti aiemmin kesällä raakaöljyä Ningbon kaupunkiin Kiinaan ja kääntyi takaisin kohti Lähi-itää.
Ceres I -alus oli tehnyt saman matkan useita kertoja viimeisen vuoden aikana. Paluumatkalla se törmäsi toiseen öljytankkeriin Malesian edustalla 19. heinäkuuta ja kärsi vakavia vaurioita. Malesian viranomaisten mukaan taustalla olivat tekniset ongelmat.
Asiantuntijat arvioivat Washington Post -lehdelle, että törmäyksen taustalla oli todennäköisesti laivan lähettämien sijaintitietojen tahallinen vääristely. Ceres I:n tiedettiin kuuluvan ”pimeään tankkerilaivastoon”, jota Kiina käyttää pakotteiden alaisen raakaöljyn tuontiin. Alukset toimivat kansainvälisten säädösten ulkopuolella.
Kiina on maailman suurin raakaöljyn tuoja ja harvoja maita, jotka suostuvat tekemään kauppaa Iranin, Venezuelan ja Venäjän kaltaisten maiden kanssa. Kiinassa öljyä tarvitaan teollisuudessa ja öljynjalostamoissa.
Länsimaiden pakotteiden kiertoon käytetään vanhoja ja huonokuntoisia tankkereita, jotka toimivat laittomasti. Asiantuntijoiden mukaan niiden aiheuttama riski meriliikenteelle kasvaa jatkuvasti.
Ceres I:n kaltaisen aluksen törmäys oli vain ajan kysymys, sanoo merenkulun asiantuntija Ian Ralby. Molempien alusten miehistön jäseniä loukkaantui, mutta kukaan ei kuollut.
– Jos Ceres I ei olisi juuri purkanut öljylastiaan, niin kyseessä olisi ollut katastrofi, Ralby toteaa.