Venäjän lentoyhtiöiden koneille on alkanut tulla useammin tapauksia, joissa koneen takarunko osuu kiitotiehen joko laskussa tai nousussa. Kuluvan vuoden tammi-elokuussa näitä tapauksia on julkaistu jo kuusi, kun viime ja edellisvuonna niitä tapahtui kumpanakin kolme.
Kaksi tämän vuoden kuudesta tailstrikesta tapahtui Venäjän federaation ilmaliikennevirasto Rosaviatsijan mukaan elokuussa: Orenburg Ikarin Boeingin takarunko osui kiitotiehen laskussa Pohjois-Venäjän Syktyvkariin 12. elokuuta ja Smartavian koneelle sama tapahtui laskussa Sotšiin 18. elokuuta.
Virasto huomauttaa, että tapausten syynä ovat olleet lentomiehistöjen tekemät virheet ”riittämättömän kokemuksen vuoksi kyseisellä konetyypillä”. Tapaukset johtuvat muun muassa epästabiilista lähestymisestä, väärin ajoitetusta loppuloivennuksesta tai virheellisestä nopeudesta nokkapyörän irrotuksessa kiitotiestä.
Venäjän hyökkäyssodan takia sitä vastaan asetetut pakotteet ovat aiheuttaneet ongelmia liikennelentäjien koulutuksessa Venäjällä. Puolet Rosaviatsijan lentokoulujen koneista oli viraston lento-operaatio-osaston johtajan Vladimir Izrailevin mukaan rikki jo viime vuoden huhtikuussa. Hän varoitti, että jos tilanne ei parane, päälentoreiteille ei kohta ole lentäjiä.
Lentokoulutuksen ongelmien lisäksi koneet rikkoutuvat aiempaa useammin. Vuonna 2023 ilmoitettiin ainakin 74 rikkoutumisesta ilmassa, mikä oli 38 enemmän kuin edellisvuonna. Jokaista 100 000 lentoa kohti on noin kymmenen tapausta, kun edellisvuonna niitä oli vain viisi. Kuluvana vuonna suuntaus on jatkunut. Tapauksiin on lukeutunut moottoripaloja, moottorien rikkoutumisia, runkovaurioita laskussa ja laippojen epänormaalia toimintaa, joka on johtanut suunnittelemattomiin lentosuunnan muutoksiin.