Pääkaupungin ydinkeskustaan suunniteltu muutos, jossa autot häädettäisiin Kaivokadulta, kirvoittaa runsaasti mielipiteitä. Suunnitelman mukaan Kaivokatu varattaisiin ratikoille ja kevyelle liikenteelle ja Päärautatieaseman edustalle rakennettaisiin laajoja kävely- ja oleskelualueita.
Vihreiden kaupunkipoliittisen työryhmän puheenjohtaja ja Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan varajäsen Sameli Sivonen hehkuttaa X-alustalla Ylen kirjoittamaa kuvausta tulevaisuuden Kaivokadusta.
– Miltä kuulostaisi lehtipuiden humina Helsingin Kaivokadulla kesäisin? Tai olisiko talvella mukavaa vetää kadulla pulkkaa tuoreella lumella ilman pelkoa auton alle jäämisestä, Yle maalailee jutussaan.
– No kyllä kiitos! Kävelyä tukevaa, vehreää ja viihtyisää kaupunkitilaa, Sivonen kommentoi X:ssä.
Hypo-pankin toimitusjohtaja Ari Pauna kiteyttää Helsingin suunnitelmat X-päivityksessään:
– Helsinki haluaa tehdä itsestään Kemijärven. Vinkkinä. Kemijärveltä saa edullisia keskusta-asuntoja lähiluonnon kera. Komea ruska syksyisin. Aito lumi talvisin. Juna-asema kävelymatkan päässä. Lentokenttä tunnin automatkan päässä, Pauna sanailee.
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmaa ensi viikon tiistain kokouksessaan. Muutosten jälkeen rautatieaseman ympäristö liittyisi entistä selkeämmin osaksi kävelykeskustaa. Keskustan läpi olisi mahdollista ajaa jatkossa Esplanadien kautta. Sekä Pohjois- että Eteläesplanadilla olisi kaksi ajokaistaa.
– Helsinki kehittää ydinkeskustasta elämyksellistä perillä olon paikkaa. Jotta keskusta voi säilyä elinvoimaisena ja tarjota entistä laajemmin palveluita, sen pitää houkutella viihtymään. Haluamme olla tältäkin osin kansainvälisesti kilpailukykyinen suurkaupunki, Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski perustelee kaupungin tiedotteessa.
Autoliikenteelle iso uudistus olisi, että kaikkiin keskustan huoltotunneliin kytkeytyviin maanalaisiin pysäköintilaitoksiin pääsisi jatkossa ajamaan kaikkien sisäänajojen kautta. Mahdollisuutta siihen selvitetään parhaillaan.
Uusien liikennejärjestelyiden negatiivisimmat vaikutukset kohdistuisivat tästä huolimatta huolto- ja tavaraliikenteeseen sekä niihin, jotka haluavat ajaa ydinkeskustan läpi henkilöautolla, kaupunki toteaa. Näille liikkujille muutokset näkyisivät matka-aikojen pidentymisenä.
– Arviointi osoittaa, että suunnitelman toteuttaminen synnyttäisi kuitenkin Helsingille enemmän myönteisiä kuin kielteisiä elinvoimavaikutuksia. Suurimmalle osalle liikkujista matka-ajat keskustaan lyhenisivät, ja kokonaisuus on keskustan elinvoimaa vahvistava. Liikennejärjestelmäsuunnitelman toteutumisen vaikutuksia on arvioitu laajasti eri sidosryhmien kanssa ja tutkimusten avulla, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen sanoo.
Helsingin seudun kauppakamarin johtajan Markku Lahtisen mukaan Kaivokadun läpiajokiellon vaikutuksia ei tiedetä, sillä niitä ei ole kunnolla arvioitu.
– Elinvoimavaikutuksia ja liikennettä ei ole lainkaan verrattu nykytilanteeseen, vaan lähtötilanteeksi on otettu jo 1+1-kaistaiseksi muutettu Kaivokatu, jota on verrattu Kaivokadun katkaisemiseen kokonaan autoliikenteeltä, Lahtinen kirjoitti Helsingin Sanomien yleisönosastolla.
Uudistukset voivat tulla voimaan pääosin 2030-luvun alkupuolella.
LUE MYÖS:
”Surullista” – Kaivokadun sulkemista verrataan Helsingin toiseen tyhjentyneeseen pääväylään
Kiteyttäen. Helsinki1 haluaa tehdä itsestään Kemijärven. Vinkkinä. Kemijärveltä saa edullisia keskusta-asuntoja lähiluonnon kera. Komea ruska syksyisin. Aito lumi talvisin. Juna-asema kävelymatkan päässä. Lentokenttä tunnin automatkan päässä. #kaupungistuminen #asuntomarkkinat https://t.co/irk5DIy0aA
— Ari Pauna (@AriPauna) September 12, 2024