Jemenin huthikapinalliset aloittivat viime vuoden lopulla iskut Punaisellamerellä kulkevaa meriliikennettä vastaan.
Lähes kaksi kolmasosaa Suezin kautta tavanomaisesti kulkevista rahtialuksista on vaihtanut kohonneiden riskien vuoksi reittiä ja kulkee pidemmän reitin Afrikan eteläkärjen kautta. Muutos heijastuu lopulta kohonneisiin kuluttajahintoihin.
A.P. Moller-Maersk -yhtiö arvioi viime viikolla muutosten venyttäneen olemassa olevaa satamainfrastruktuuria sekä aiheuttaneen ruuhkia ja toimitusten viivästyksiä. Häiriöiden pelätään kasautuvan Aasian ja Euroopan välisille kauppareiteille.
Neljää eri sota-alusta komentanut entinen brittikapteeni Tom Sharpe huomauttaa Telegraph-lehdessä, että pidemmät matkat rasittavat moottoreita, runkoa ja lisäävät päästöjä. Hyväntoivonniemen kiertäminen on lisäksi vaarallista erityisesti tähän aikaan vuodesta. Heinäkuussa eräs rahtialus menetti 44 konttia alueella riehuneessa myrskyssä.
– Kuka tahansa, jolla on järkevä pitkän tähtäimen näkemys tähän asiaan on sitä mieltä, että rahtiliikenteen on jossakin vaiheessa palattava takaisin Punaisellemerelle, Sharpe sanoo.
Iranin tukemat huthikapinalliset tuskin lopettavat lähiaikoina iskujaan lennokeilla, ohjuksilla ja kauko-ohjattavilla räjähdeveneillä. Taistelijat ovat itse perustelleet toimintaa Israelin Gaza-operaation vastustamisella.
Meriliikennettä on pyritty turvaamaan Yhdysvaltain johtamalla Prosperity Guardian -operaatiolla ja EU:n Aspides-operaatiolla. Vaikutukset Yhdysvaltoihin ovat jääneet vähäisemmiksi, koska sen kauppaliikenne Aasian maihin kulkee pääasiassa Tyynenmeren yli.
Tom Sharpen mukaan toistaiseksi ei ole nähty samankaltaisia laajoja diplomaattisia ja taloudellisia toimia, joilla tukahdutettiin Afrikansarven edustalla kiihtynyt piratismi 2010-luvun alkupuolella.
Punaisenmeren lähialue oli poikkeuksellisen suojaton syyskuun alussa, jolloin paikalla ei ollut yhtään Yhdysvaltain laivaston alusta. Kuluvalla viikolla lentotukialus USS Abraham Lincolnin kerrottiin olevan matkalla kohti Bab el Mandebin salmea. Punaisellemerelle on lisäksi saapunut kaksi Arleigh Burke -luokan ohjushävittäjää.
– Tämä on hyvä uutinen operatiivisesta näkökulmasta ja siksi, että alusten läsnäolo kertoo Yhdysvaltain johdon pyrkimyksestä löytää ratkaisu tilanteeseen, Sharpe sanoo.
Hänen mukaansa amerikkalaislaivat voisivat tukea operaatiota kreikkalaisen MV Sounion -öljytankkerin pelastamiseksi. Kaksi viikkoa sitten hyökkäyksen kohteeksi joutunut alus on edelleen tulessa.
EU:n johtama yritys ympäristöonnettomuuden estämiseksi jouduttiin keskeyttämään hyökkäysuhkan vuoksi. Huthikapinalliset yrittivät tuhota öljytankkeria räjähteillä, mutta alus on edelleen pinnalla.
The MV SOUNION, due to the large amount of crude oil it carries, presents a significant environmental threat. Private companies are involved in the salvage operation that is about to start. Upon their request, EUNAVFOR ASPIDES will provide protection to the tug boats, that will… pic.twitter.com/V1XtJPlEeD
— EUNAVFOR ASPIDES (@EUNAVFORASPIDES) September 2, 2024