Venäjän varapääministeri Vitali Saveljev iloitsi 4. syyskuuta 2024 Eastern Economic Forumissa Venäjän laajentaneen logistiikkaa itään ja tuonti rautateitse Kiinasta on yhä virallisesti kasvussa, mutta kiinalaiset kuljetusyhtiöt ovat alkaneet vähentää junakuljetuksia Venäjälle.
– Kiinalaiset logistiikkakumppanimme varoittivat, että suunnitelmia junakuljetuksille syyskuussa on pienennetty vähintään 50 prosenttia Zabaikalskin ongelmien takia, koska kontit eivät lähde sieltä, kertoi eräs tuontiyhtiön edustaja.
Hänen kollegansa toisesta yhtiöstä sai samanlaisen varoituksen kiinalaiselta toimittajalta. Moscow Timesin lähteen mukaan Venäjälle tulee Kiinasta syyskuussa vain 30–40 prosenttia suunnitelluista junista.
Zabaikalsk on Venäjän Kiinan vastaisen rajan suurin rahtiterminaali, jossa kontit lastataan kiinalaisista junista venäläisiin, koska maiden raideleveys on eri. Kuljetuskapasiteetista on kuitenkin ollut pulaa heinäkuusta lähtien, ja tilanne vain pahenee.
Uudelleenlastausta odottaa yli 6 000 konttia, ja lastauksen odotusaika on pidentynyt alkukesän kuudesta päivästä yli 20 päivään. Jotkut kontit ovat odottaneet ratapihalla jo kuukauden. Tilanne ei paikallisen logistiikkajohtajan mukaan ole yhtään parempi Zamiin-Uudissa Mongolian rajalla, joka ei myöskään reittinä ole mikään nopea vaihtoehto.
Kiinasta tiivisteitä ja muita raaka-aineita tilaavan venäläisen ruokatehtaan edustaja sanoo, että logistikot ovat suositelleet rautatietoimitusten ja Kaukoidän meri-/rautatieyhteyden hylkäämistä kokonaan jatkuvien viivästysten sekä kiinalaisten suunnitelmien takia. Pietarilaisen lelutehtaan toimittaja on kieltäytynyt lähettämästä rahtia, koska he eivät halua konttiensa makaavan kuukausia venäläisillä rautatieasemilla aiheuttaen konttipulaa Kiinassa. Kontteja tulee Kiinasta Venäjälle kolme kertaa enemmän kuin niitä palautuu takaisin.
Vaunujen, konttien ja infrastruktuurin vajauksen sekä Venäjän rautateiden rajoitusten takia tavaran toimitus Kaukoidästä Keski-Venäjälle on pidentynyt elokuussa 30:stä 60 päivään. Kustannustehokkain reitti ensin meritse ja sitten rautateitse kesti viime keväänä 45 päivää, nyt 85–90 päivää.
Kontit voivat joutua odottamaan satamaterminaaleissa ja Kiinan maarajallakin kuukauden lastausta junalaveteille. Tuontiyritykset joutuvat maksamaan myös seisonta-ajasta. Yritysten edustajat kertoivat Moscow Timesille konteista, jotka seisoivat kaksi kuukautta hylätyssä junassa Siperiassa.
Vaihtoehtona olevien maantiekuljetusten hinta on myös pompannut heinä-elokuussa: Shanghai-Moskova-reitin kuljetushinta oli toukokuussa 6 000, nyt 12 000 dollaria, kun junakuljetus maksaa noin 9 000 dollaria.