Pariisin olympialaisten avajaisten taiteellinen johtaja Thomas Jolly myöntää Le Monde -lehden haastattelussa, että avajaisissa oli myös poliittinen viesti.
Kohua herätti varsinkin kohtaus, jonka tulkittiin jäljittelevän Leonardo da Vincin maalausta Viimeinen ehtoollinen. Avajaisissa pitkän pöydän ääressä olivat drag-taiteilijat, joiden katsottiin esittävän Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan.
– Tietenkin se oli poliittista, vaikka en käännynnäisyyttä harrastakaan, Thomas Jolly sanoo.
Taiteellinen johtaja kertoo, että sukupuolten moninaisuus näkyi avajaisissa.
– Tehtäväni oli kertoa, keitä me olemme, hän sanoo.
– Ranskan kuninkaat käyttivät puuteria ja korkokenkiä. Eikö Jeanne d’Arc eli yksi historiamme suurimmista transvestiiteista tuomittu, koska hän oli pukeutunut mieheksi, Thomas Jolly pohtii ja viittaa 1400-luvun alussa eläneeseen ranskalaissotilaaseen, josta tuli kuolemansa jälkeen Ranskan kansallissankari ja katolisen kirkon pyhimys.
#Paris2024: Olympics opening ceremony sparks outrage with drag queens parodying Last Supper
pic.twitter.com/2kuxZaRPMb— Instablog9ja (@instablog9ja) July 27, 2024