Venäjän havaittiin suojanneen viime syksystä lähtien strategisia Tu-95- ja Tu-160-pommikoneitaan runkojen ja siipien päälle sijoitetuilla autonrenkailla.
Muun muassa Engelsin lentotukikohdasta otetussa satelliittikuvassa näkyi, kuinka koneiden päälle oli aseteltu kymmeniä renkaita. Venäjän arveltiin suojanneen lentokalustoaan Ukrainan lennokki- ja ohjusiskuilta.
Asiantuntijat ihmettelivät erikoista ratkaisua, koska autonrenkaiden poisto koneiden päältä ennen lentoa ja sijoittelu uudelleen lentojen jälkeen vaatii paljon aikaa ja vaivaa sen lisäksi, että koneen syttyessä palamaan autonrenkaat ovat vain lisäpolttoainetta.
Erään teorian mukaan naamiointi olisi suojannut kohteita risteilyohjusten infrapunaetsimiltä. Yhdysvaltain asevoimien korkea-arvoinen teknologia-asiantuntija sanoi War Zone -sivuston mukaan, että menetelmän tarkoituksena on hämätä lentotukikohtia lähestyvien asejärjestelmien kuvantunnistusteknologiaa.
Muun muassa droonien lennon loppuvaiheessa käytetään yhä useammin tekoälysovelluksia, jotka osaavat hakeutua oikeaan kohteeseen ennalta syötetyn kuvamateriaalin perusteella. Tämä vähentää alttiutta elektroniselle häirinnälle.
Yhdysvaltain asevoimien CENTCOM-päämajan johtava teknologiaupseeri Schuyler Moore nosti aiheen esille CSIS-ajatuspajan järjestämässä tekoälykeskustelussa.
– Klassisena ja ei-salaisena esimerkkinä voi mainita lentokoneen päältä otetun kuvan. Jos yrität etsiä konetta, ja sen siiville on asetettu renkaita, niin yhtäkkiä monilla tietokonemalleilla on vaikeuksia tunnistaa, että kyseessä on lentokone, Moore totesi.
From the tyre covered Tu-95MS bombers to Barbie MiG-31 fighter jets. This is what the satellite images of Engels-2 Air Base of #Russian Aerospace Forces obtained by Maxar Technologies show. pic.twitter.com/B0rqgC71fb
— Babak Taghvaee – The Crisis Watch (@BabakTaghvaee1) September 5, 2023