Kiinasta on tullut välituotteiden viejän sijaan lopputuotteiden vientimahti ja se on ottanut yhä suuremman osuuden globaalista vientimarkkinasta – euroalueen kustannuksella, kirjoittaa analyysiyhtiö Inderesin ekonomisti Marianne Palmu Inderesin aamukatsauksessa.
Palmu muistuttaa, että euroalueen teollisuus on pitkään hyötynyt Kiinan tuonnista, kun maa tuotti esimerkiksi välituotteita autoteollisuudelle hyvin edullisesti. Nyt euroalueen asema on kuitenkin muuttunut.
Palmu viittaa Euroopan keskuspankin (EKP) taannoiseen blogikirjoitukseen, jossa käsiteltiin vientimarkkinan murrosta, ja siinä tuodut luvut ovat Euroopan kannalta musertavia.
– Euroalueen viennin osuus globaalisti on tippunut 11 prosenttia tällä vuosituhannella, ja trendi ei näytä muuttuvan ainakaan autoteollisuuden lukujen perusteella. Siinä missä Kiina oli menneinä vuosikymmeninä kirjaimellisesti maailman tehdas, eli tuotti raaka-aineita muille maille tai keskittyi vaate-, jalkine ja muoviteollisuuteen, nyt Kiina on kiivennyt ylös arvoketjua ja tullut myös korkean teknologian lopputuotemarkkinalle kilpailemaan.
EKP:n laskelmien mukaan Kiina haastaa euroalueen yhä useamman sektorin lopputuotemarkkinalla.
Palmun mukaan Kiina on parantanut asemiaan hintakilpailussa muun muassa siitä syystä, että monen raaka-aineen hinta on tippunut Kiinan ylikapasiteetin ja kiinteistösektorin ongelmien myötä. Lisäksi Kiinan valtion anteliaat tuet etenkin korkean teknologian aloilla ovat painaneet hintoja.
Euroalueen lisäksi myös Yhdysvallat on menettänyt markkinaosuuksiaan Kiinalle.
– EKP:n esiin tuomat seikat ovat huolestuttavia teollisuustuotannon tulevaisuuden kannalta, etenkin kun markkinaosuuden menetykset ovat tapahtuneet suhteellisen pienen aikaikkunan sisällä. Tämä on suuri haaste euroteollisuuden kilpailukyvylle ja samalla työmarkkinalle.