Kansanedustaja Terhi Koulumies (kok.) päivittelee X-alustalla Helsingin ydinkeskustan kallista pyöräparkkihallia, joka Ilta-Sanomien mukaan seisoo nyt liki tyhjillään.
Rautatieaseman alittavan Kaisantunnelin yhteyteen kaivetussa pyöräparkissa on 900 paikkaa ja hallin hinta nousi lopulta 5,8 miljoonaan euroon, eli kustannus per polkupyörä on noin 6400 euroa.
Alkuviikosta hallissa oli IS:n mukaan vain muutama kymmenen pyörää.
– Oikeasti? Helsinkiläisiltä veronmaksajilta on nyhdetty n. 6 miljoonaa euroa maanalaisen polkupyöräparkkihallin rakentamiseen, mitä lähes kukaan ei (tosi yllättäen…) käytä, Koulumies kommentoi.
Kaupunkiliikenteen projektipäällikkö Tuomas Vilhomaa sanoo IS:lle, että kävijämäärät ovat olleet kasvussa siitä saakka kun pyörätunneli ja -parkki keväällä avattiin.
Tällä hetkellä hallia käyttää noin 600-700 pyöräilijää viikossa. Viljamaan mielestä määrät ovat ihan hyviä. Pyörätalliksi kutsutun pysäköinnin idea on, että matkaa voi kätevästi jatkaa joukkoliikenteellä.
Hallin käyttöä on vähentänyt se, että vaikka parkkialue on maksuton, sisäänpääsyyn vaaditaan HSL:n fyysisen matkakortti, vaikka sellainen on enää varsin harvalla käytössä.
Vilhomaan mukaan tämä tapa oli nopeampi ottaa käyttöön.
HSL kertoo, että myöhemmin talliin on tarkoitus päästä HSL-sovelluksella, kunhan sovellukseen kehitetään tarvittava toiminnallisuus.
Oikeasti? Helsinkiläisiltä veronmaksajilta on nyhdetty n. 6 miljoonaa euroa maanalaisen polkupyöräparkkihallin rakentamiseen, mitä lähes kukaan ei (tosi yllättäen…) käytä. https://t.co/TLIy4In1MW#helsinki #kokoomus #pyöräily #liikenne
— Terhi Koulumies (@terhikoulumies) September 19, 2024