GPS-häirintään liittyvät riskit ovat asiantuntijoiden mukaan vakavia. / LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Voiko uudenlainen sodankäynti uhata matkustajakoneita?

Navigointia vaikeuttava elektroninen häirintä on yleistynyt räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Viime aikoina kiihtyneen GPS-häirinnän kerrotaan aiheuttaneen laajaa huolta ilmailualalla. Ilmiö koskettaa päivittäin jopa satoja matkustajalentoja.

Esimerkiksi Pakistanin yllä maaliskuussa lentäneen American Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneen ohjaamossa alkoi yllättäen soida hälytysääni, joka kehotti nostamaan koneen nokkaa maahantörmäyksen välttämiseksi. Kone oli tuolloin lähes kymmenen kilometrin korkeudessa, joten lentäjä tiesi perättömän hälytyksen olleen seurausta GPS-navigoinnin häiriöstä.

Eri maiden asevoimat käyttävät elektronisen sodankäynnin järjestelmiä lennokki- ja ohjushyökkäysten torjumiseksi. Venäjän epäillään voimistaneen GPS-häirintäänsä Kaliningradista osana lännen vastaista hybridisodankäyntiä.

Lentäjät, ilmailualan toimijat ja viranomaiset sanovat Wall Street Journalille häirinnän yleistyneen Ukrainan ja Lähi-idän konfliktialueiden ulkopuolella. Häiriöt ovat aiheuttaneet sekaannusta ja lisänneet ilmailuun liittyviä riskejä.

Tuoreen selvityksen mukaan GPS-häirintä vaikutti helmikuussa noin kahteenkymmeneen lentoon, mutta elokuussa jo yli 1 100 lentoon. Navigointia koskevat feikkitiedot voivat aiheuttaa matkustajakoneen järjestelmissä ketjureaktion, jonka kesto vaihtelee parista minuutista useisiin tunteihin. Perättömien hälytysten ohella kellot voivat vaihtua eri aikavyöhykkeeseen. Lentoreitti voi lisäksi vääristyä.

United Airlines -yhtiön lento New Delhistä Yhdysvaltoihin kohtasi GPS-häirintää elokuussa Mustanmeren alueella. Lentokoneen ilmoittamat koordinaatit olivat epätarkkoja koko loppumatkan ajan. Navigaatiolaitteisto ei ilmeisesti pystynyt poistamaan häiriötä ennen laskeutumista.

Matkustajakone lensi todellisuudessa Skotlannin yltä, mutta navigointitiedot väittivät sen kulkeneen satoja kilometrejä pohjoisempana. United Airlinesin lentäjät pääsivät turvallisesti perille muiden navigointijärjestelmien avulla. Sen viimeisen GPS-signaalin mukaan kone olisi päätynyt mereen Yhdysvaltain itärannikon edustalle. Todellisuudessa se laskeutui turvallisesti Newarkin kentälle.

GPS-häirintään liittyvät riskit ovat asiantuntijoiden mukaan vakavia.

– On hirvittävää, jos menetämme lentokoneen hätätilanteen sattuessa samaan aikaan lentäjien työtaakkaa lisäävien ongelmien seurauksena, Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA:n satelliittinavigoinnista vastaava tutkimusjohtaja Ken Alexander sanoi hiljattain lentäjäliiton tilaisuudessa.

Traficomin mukaan Suomessa on havaittu ilmailun osalta 1 779 häiriötä satelliittinavigoinnissa kuluvan vuoden aikana. Vesiliikenteessä häiriöitä ilmoitettiin 145 kappaletta, joista pääosa rannikkoalueilla ja Itämeren liikenteessä. Traficom sanoo viranomaisten seuraavan tilannetta varautumisen kehittämiseksi.

LUE MYÖS:
GPS-häirintää on niin paljon, että Norja lakkasi laskemasta (VU 18.9.2024)
Venäjän GPS-häirintä kohdistuu nyt Suomeen (VU 8.8.2024)

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)