Verkkouutiset

BYD:n sähköautoja odottamassa satamassa Kiinassa viime keväänä. AFP / LEHTIKUVA / STR

Itsestään verkkoon liittyvät Kiinan autot huolettavat USA:ssa – ”Sabotaasin riski”

Mahdollista on, että kiinalaisautojen tuonti Yhdysvaltoihin estetään kokonaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhdysvaltain kauppaministeriö on antanut uuden esityksen, joka voisi käytännössä tarkoittaa tuontikieltoa kiinalaisautoille, joihin on sisäänrakennettu Internet-yhteys. Asiasta uutisoi talouslehti The Financial Times.

Presidentti Joe Bidenin hallinto on ollut huolissaan siitä, että kiinalaisyritykset keräävät dataa autoilijoista, ja että vihamielinen toimija voisi etänä manipuloida autojen toimintaa amerikkalaisteillä.

Jo aiemmin kiinalaisille sähköautoille asetettiin korkeammat tullimaksut ja nyt halutaan puuttua ajoneuvoihin, niiden ohjelmistoihin sekä osiin.

– Tämänhetkinen arviomme on, että kiinalaisajoneuvot osuvat kiellon piiriin, vanhempi virkamies sanoo uudesta säännöstä FT:lle.

Lisäksi sääntö kieltäisi venäläiset ohjelmistot ja laitteistot.

Kauppaministeri Gina Raimondon mukaan Eurooppa on ”varoittava esimerkki” kehityksestä, jossa kiinalaisautot valtaavat nopeasti markkinat.

Siksi Yhdysvallat aikoo uudella säännöllä torjua potentiaalista uhkaan kansalliselle turvalliselle, ennen kuin autovalmistajat ja autonosat, jotka voidaan yhdistää Kiinaan tai Venäjään, ovat yleistyneet ja riski on merkittävä, perustelee Raimondo.

– Tiedämme kiinalaisten pelikirjan, sanoo Raimondo, jonka mukaan kiinalaiset painavat hinnat alas ja ”täyttävät tiemme autoillaan”.

Esitetyt muutokset voisivat tulla voimaan asteittain 2027-2029 alkaen.

Kauppaministeriö on viimeisten seitsemän kuukauden ajan tutkinut, millaisia riskejä suoraan verkkoon kytkeytyvät ajoneuvot voisivat aiheuttaa, etenkin kun ne kytketään edelleen kriittiseen infrastruktuuriin muun muassa latausasemien kautta.

Viranomaisten mukaan uhkana on esimerkiksi se, että autoilijoiden kotiosoitteet, lasten koulut ja perheiden käyttämät lääkäriasemat päätyisivät tietokantoihin.

Ääriesimerkissä jopa auton hallinnan kaappaaminen etänä tai auton sammuttaminen äkillisesti voisi olla mahdollista, mikä voisi johtaa kolareihin ja teiden tukkiutumiseen.

– Olemme jo nähneet runsaasti esimerkkejä siitä, että Kiinan kansantasavalta on esiasentanut haittaohjelmia kriittiseen infrastruktuuriimme häiriöitä ja sabotointia varten, Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden neuvonantaja Jake Sullivan sanoo.

– Kun kaduilla saattaa olla miljoonia ajoneuvoja, joiden jokaisen käyttöikä on 10-15 vuotta, kasvaa mahdollisten häiriöiden ja sabotaasin riski valtavasti, hän jatkaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)