Verkkouutiset

Nordean konttori Helsingissä. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Nordea IL:lle: Tämän vuoksi emme kertoneet hyökkäyksistä asiakkaille

Pankki perustelee niukkaa tiedotuslinjaansa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Nordea pimitti tarkoituksella asiakkailtaan tietoa verkkopankin toimintahäiriöiden syystä. Asiasta kertoo Iltalehti.

Nordealla oli viime viikolla toistuvia häiriöitä, jonka vuoksi asiakkaat eivät päässeet kirjautumaan mobiili- ja verkkopankkiin. Aluksi Nordea kertoi häiriöiden syyksi syyskuussa tehdyt huoltotyöt. Vasta viime viikon lopulla Nordea tiedotti, että huoltotöiden lisäksi Nordean palveluihin on kohdistettu laajoja palvelunestohyökkäyksiä. Verkkouutiset kertoi Nordean häiriöistä ja palvelunestohyökkäyksistä aiemmin tässä jutussa.

Sosiaalisessa mediassa monet pankin asiakkaat ovat olleet raivoissaan Nordean toiminnasta. Asiakkaat ovat pettyneet siihen, että häiriöistä on tiedotettu niukasti. Asiakkaita on ihmetyttänyt myös se, miten Nordean kokoinen pankki ei saa verkkopankkiaan toimimaan vaan häiriöitä ilmenee päivittäin.

Nordea on valinnut myös vaikenevan linjan tiedotusvälineiden haastattelupyyntöjä kohtaan. Verkkouutiset lähestyi Nordeaa haastattelupyynnön muodossa viime viikolla. Kysymykset liittyivät verkkopankin toimintahäiriöihin ja siihen, mistä häiriöt johtuvat. Nordea vastasi haastattelupyyntöön lähettämällä pankin verkkosivuilta kopioidun lausunnon, jossa se sivuutti suurimman osan kysymyksistä.

Nordea on toiminut samalla tavalla myös muiden tiedotusvälineiden haastattelupyyntöjen kohdalla. Nordean henkilöasiakas-liiketoiminnan johtaja Jani Eloranta sanoo IL:lle, että vaikeneva viestintälinja oli harkittu ratkaisu.

– Häiriöistä kerroimme asiakkaille välittömästi, mutta kaikkien toimijoiden on tosi tarkkaan harkittava, milloin ja miten palvelunestohyökkäyksistä annetaan tietoa, Eloranta sanoo.

Hänen mukaansa tiedot saattavat hyödyttää hyökkääjää ja houkutella kohdistamaan hyökkäyksiä entistäkin enemmän yksittäiseen toimijaan.

– Siinä joutuu vähän taktisesti arvioimaan tilannetta, että mikä on paras tapa toimia ja milloin asiasta pystyy kertomaan.

Hänen mukaansa ei kuitenkaan ole viitteitä siitä, että palvelunestohyökkäykset olisivat kohdistuneet nimenomaisesti vain Nordeaan.

LUE MYÖS:
Näin Nordea selittää verkkopankin häiriöitä: Esillä uusi syy

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)