Asumattomien kiinteistöjen isoille parkkipaikoille pitää pian asentaa sähköauton laturi, jonka hankinnassa on kuitenkin erehtymisen mahdollisuus, ellei ole tarkkana, Helsingin Sanomat kertoo.
Laturin pitää olla teholtaan yli 3,7 kilowattia, linjaa EU-direktiivi, eli siis melko tyypillinen tasan 3,7 kilowatin laturi ei riitä.
Sähköurakoitsija Antti Helén kritisoi tulkinnanvaraista muotoilua. Sähkötekniikan palikoista on hänen mukaansa myös vaikea rakentaa kertolaskua, jolla päästäisiin vaikka 3,8 tai 3,9 kilowattiin.
EU:n rajan ylittävä seuraava järkevä laturiteho on Helénin mukaan jopa kolme kertaa suurempi kuin 3,7 kilowattia.
– Joku tuotehan sinne pitää ostaa, niin seuraavan tason laitteet ovat käytännössä 11-kilowattisia.
Traficom on kertonut aloittavansa laturivalvonnan ensi vuoden alusta. Yli 20 pysäköintipaikan ei-asutuissa rakennuksissa joitain poikkeuksia lukuun ottamatta on silloin oltava laturipaikka asennettuna.
Muutos koskee HS:n mukaan esimerkiksi maaseudulla sijaitsevia seurakuntataloja, vaikka niitä käytettäisiin harvoin, mikäli niiden yhteydessä on iso määrä parkkipaikkoja. Lain piiriin kuuluu karkeasti arvioiden kymmeniä tuhansia kiinteistöjä.