Tanskalaisen Novo Nordiskin kasvu on ollut niin suurta, että yhtiötä verrataan Nokiaan. Asiasta kirjoittaa Kauppalehti. Vertaus pohjautuu siihen, että Novo Nordiskin kasvu on ollut yhtä nopeaa kuin Nokian aikanaan.
Novo Nordisk on valmistanut insuliinia ja diabeteslääkkeitä vuodesta 1923, mutta viime vuosina siitä on puhuttu enemmän kuin koskaan. Se johtuu yhtiön diabeteslääke Ozempicista ja siitä johdetusta laihdutuslääkkeestä Wegowystä. Ozempic oli viime vuonna maailman myydyin diabeteslääke. Sitä myytiin lähes 13 miljardilla eurolla. Novon laihdutuslääkkeet Wegowy ja Saxenda tuottivat yhteensä noin 5,6 miljardin euron myynnin.
Novo Nordisk nousi syksyllä markkina-arvoltaan Euroopan suurimmaksi pörssiyritykseksi. Sen markkina-arvo, noin 550 miljardia euroa, on yli 70 prosenttia Kööpenhaminan pörssin koko markkina-arvosta.
– Tämä on ennennäkemätöntä Euroopassa, Kööpenhaminan pörssin toimitusjohtaja Nikolaj Kosakewitsch kommentoi KL:lle.
Hänen mukaansa ainoa toinen yhtiö, joka tulee mieleen, on Nokia 2000-luvun alussa. Nokian markkina-arvo vuoden 2000 lopussa oli 223 miljardia euroa, mikä oli 70 prosenttia Helsingin pörssin arvosta. Tätä ennen joulukuussa 1999 Nokia nousi markkina-arvoltaan Euroopan suurimmaksi yhtiöksi, ohi öljyjätti BP:n.
Yhtiö maksoi Tanskan valtiolle veroja viime vuonna lähes kaksi miljardia euroa ja teki maahan lähes kolmen miljardin euron investoinnit. Isot investoinnit tulevat jatkumaan myös lähivuosina. Novo Nordiskin ja lääketeollisuuden vuoksi maan vaihtotase on tällä hetkellä vahvasti ylijäämäinen.
Tanskassa Nokiaa on pidetty myös varoittavana esimerkkinä Novo Nordiskille. Siinä missä Nokian arvo kasvoi nopeasti, se lopulta myös laski nopeasti. Esimerkiksi vielä vuonna 2007 Nokian osuus maailman matkapuhelinmarkkinoista oli noin 40 prosenttia. Älypuhelimien yleistymisen myötä Nokian markkinaosuus laski voimakkaasti ja lopulta yhtiö myi matkapuhelintoimintonsa Microsoftille. Lopulta Microsoft ajoi tuotesuunnittelun Suomessa kokonaan alas.
Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö näkee kaksi merkittävää eroa Nokian ja Novo Nordiskin välillä. Ensimmäinen niistä on toimiala.
– Puhelimet ovat kulutustavaraa, ja uusia malleja tulee jatkuvasti. Ainakin joiltain osin on kyse muodista. Jos puhelin ei myy tai siltä menee brändiarvo, liiketoiminta tyssää. Lääkealalla ei myynti lopu samasta syystä, vaan esimerkiksi siitä, jos joku onnistuu kehittämään tehokkaamman lääkkeen.
Näin ollen Novon saavuttama kilpailuetu on pysyvämpi kuin Nokian oli. Toinen ero on Ali-Yrkön mukaan ”Nokian Suomessa aiheuttama sokeus ja mukavuudentunne”.