Sähköajoneuvoja, kuten sähköpotkulautoja, koskeva sääntely muuttuu, ilmenee liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteesta.
Hallitus esittää, että jatkossa kaikki sähköajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on 7–25 kilometriä tunnissa, lasketaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, joihin sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
Lausuntokierrokselle lähteneessä esityksessä ehdotetaan kevyelle sähköajoneuvolle tarkoitetun liikennemerkin lisäämistä tieliikennelakiin.
Kevyiden sähköajoneuvojen keltainen lisäkilpi, jossa on musta potkulauta ja punaiset reunat, osoittaa, että pääliikennemerkin kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain kevyttä sähköajoneuvoa. Tällöin esimerkiksi polkupyöräilijät rajautuvat liikennesäännön ulkopuolelle.
Jos ilmaistu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä ”Ei koske”.
Esityksessä ehdotetaan myös uutta pysäköintimerkkiä, jossa on valkoinen potkulauta harmaalla taustalla. Merkillä osoitetaan pysäköintipaikka kevyille sähköajoneuvoille. Pysäköintipaikat merkitään myös ruuduin.
Kolmas esityksessä ehdotettu liikennemerkintä koskee ylijatkettua jalkakäytävää. Tiemerkintä on kärkikolmion ja stop-merkin seuraksi tarkoitettu lisäkilpi. Ylijatkettu jalkakäytävä on korotettu ajoradasta ja antaa kevyelle liikenteelle risteyksessä etuajo-oikeuden. Merkki tekisi jalkakäytävästä helpommin huomattavan.
Lisäksi tieliikennelakiin ehdotetaan kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen promillerajaa, joka olisi 0,5 promillea. Ajaminen olisi kiellettyä myös, jos litrassa uloshengitysilmaa on 0,22 milligramma tai enemmän alkoholia sekä silloin, kun kuljettajan veressä on huumausaineen vaikuttavaa ainetta.
Moottorittoman ajoneuvon, kuten polkupyörän, kuljettajan liikennevirhemaksu nousisi esityksen myötä 40 eurosta 60 euroon.