Tien päällystystä Lohjalla. Arkistokuva. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Teitä päällystetään tänä vuonna yli 4000 kilometriä

Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi selittyy hallituksen myöntämällä lisärahoituksella.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Väylävirasto kertoo asiasta tiedotteessa.

Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi selittyy hallituksen myöntämällä lisärahoituksella, jonka turvin pystytään taittamaan maantieverkon korjausvelan kasvua. Myös työllisyysvaikutukset ovat merkittävät.

Uutta päällystettä on kuluvan vuoden aikana saatu ympäri Suomen. Maanteiden päällystysten korjaustöitä on kuluvana vuonna tehty kuuden urakoitsijan voimin lähes 50 urakassa, kaikkien Manner-Suomen maakuntien alueella ja yli 190 kunnassa.

Vuonna 2023 maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä, mutta tänä vuonna lukema kohoaa yli 4 000 kilometrin hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Valtaosa päällystyskauden töistä on jo saatu valmiiksi.

– Haluamme kiittää tienkäyttäjiä kärsivällisyydestä. Poikkeuksellisen vilkas päällystystyökausi on tuonut tien päälle runsaasti tietyömaita, jotka hetkellisesti hidastavat matkantekoa. Kausi jatkuu vielä pitkälle syksyyn, jolloin illat ja aikaiset aamut ovat hämäriä tai pimeitäkin. Huolehditaan siis päällystetyömaiden turvallisuudesta loppuun asti ja noudatetaan työmaiden nopeusrajoituksia sekä muita opasteita, sanoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta tiedotteessa.

Lisärahoituksella työllistetty noin 2 300 henkilöä

Hallituksen myöntämällä, korjausvelan kasvun taittamiseen tarkoitetulla lisärahoituksella on ollut myös merkittävä työllisyysvaikutus. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että miljoona euroa työllistää yhdeksän henkilöä päällysteketjussa, joten 250 miljoonalla eurolla on työllistetty noin 2 300 henkilöä.

Viime vuosina rahoituskehys on ollut niukka, joten päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa liikenteestä kulkee noin kaksi kolmasosaa. Siten muun tieverkon kunto on heikentynyt. Huonokuntoisten päällysteiden määrän kasvu kuitenkin taittuu ja jopa hieman laskee tänä vuonna.

– Suuremmilla resursseilla olemme voineet kohdistaa päällystystöitä vilkkaimman maantieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille. Tänä vuonna vilkkaimman verkon ulkopuolella tehdäänkin yli puolet kaikista päällystystöistä, Anttila kertoo.

Pohjois-Suomessa viimeiset kohteet saadaan valmiiksi arviolta syys-lokakuun vaihteessa. Sen sijaan Etelä-Suomessa päällystystyöt voivat venyä jopa marraskuulle saakka. Päällystystyön jälkeen tehdään vielä tiemerkinnät, ennen kuin työmaa on kokonaan valmis.

Poikkeuksellinen vuosi näkyy myös valtion omistamilla kävely- ja pyöräteillä. Niitä päällystetään tänä vuonna lähes 200 kilometriä, kun edellisen kerran vastaavaan lukuun on päästy vuonna 2010. Korjausvelan kasvu siis taittuu myös kävelyn ja pyöräilyn väylillä.

– Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tarpeiden mukaisesti, ja tänä vuonna käytettävissä olleet resurssit mahdollistivat viime vuosia selvästi suuremmat päällystyskilometrit, mikä on erittäin tervetullutta, Anttila toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)