Venäjän arvioidaan menettäneen Ukrainan sodassa yli 3 400 panssarivaunua, joista 532 on jäänyt Ukrainalle sotasaaliiksi. Sotilasajoneuvojen kokonaistappiot ovat avointen lähteiden seurannan perusteella nousseet jo yli 18 000 ajoneuvoon.
Ukrainan tiedustelu arvioi tammikuussa, että Venäjän teollisuus pystyy tuottamaan vain noin 20 uutta panssarivaunua kuukaudessa. Tämän lisäksi rintamalle tuodaan arviolta sata modernisoitua tankkia kuukaudessa.
Tappioita on käytännössä jouduttu korvaamaan keräämällä kylmän sodan aikaisista varastoista Neuvostoliiton kalustoa ja korjaamalla tätä rintamakelpoiseksi. Ukrainassa on nähty jopa yli puoli vuosisataa vanhoja tankkeja, joita on ikänsä vuoksi käytetty pääasiassa epäsuoraan tuleen tykistön lailla.
Yksi suurimmista varastoista sijaitsee Burjatian tasavallan pääkaupunki Ulan-Uden lähellä. Viime vuoden lopulla otettujen satelliittikuvien perusteella 769. varastolaitoksessa oli jäljellä enää 586 vanhaa BMP-panssariajoneuvoa, joista yli puolet oli korjauskelvottomassa kunnossa.
Hiljattain otettujen kuvien perusteella varastoalue on tyhjentynyt nopeampaan tahtiin kuin kertaakaan sodan alun jälkeen. Laitos koostuu pohjoisesta ja eteläisestä varastoalueesta sekä keskellä sijaitsevasta huoltokeskuksesta. Ne on eristetty toisistaan kolminkertaisella turva-aidalla.
Tukikohta perustettiin 1960-luvulla Neuvostoliiton siirrettyä sotilaskalustoa itään vastauksena Kiinan luomaan uhkaan. Maat olivat tuolloin ajautuneet sodan partaalle.
Alue oli muuttunut lähes täysin 2000-luvulle tultaessa. Laitoksen eteläosassa säilytettiin ennen Ukrainan sotaa suurta määrää reservissä olleita ajoneuvoja ja pohjoisessa paremmassa kunnossa ollutta kalustoa. Osa siitä kuului mahdollisesti 58. armeijakunnalle.
Varastossa näkyy selvä muutos viime vuoden syksyn ja toukokuun 2024 välillä. Panssarivaunuja otettiin satelliittikuvien perusteella keskimäärin seitsemän kappaletta kuukaudessa, mutta toukokuun jälkeen noin 20 kappaletta joka kuukausi. Tahti on lähes kolminkertaistunut.
BMP-panssariajoneuvojen määrä on sen sijaan pysynyt lähes ennallaan viimeisten neljän kuukauden aikana. Alkuvuoteen 2022 verrattuna BMP:itä on jäljellä alle puolet.
Kaluston kunto on kyseenalaista vuosikymmenten ulkovarastoinnin jälkeen. Monissa 769. varastolaitoksen panssariajoneuvoissa ei ole tykkitorneja, ja niiden avoimet luukut ovat altistaneet sisätilat kosteudelle. Satelliittikuvista tehtyjen arvioiden perusteella vain noin 160 BMP:tä voidaan siirtää rintamakäyttöön ilman laajoja remontteja.
Kaluston määrä väheni merkittävästi syksyn 2022 osittaisen liikekannallepanon jälkeen, jolloin panssarivaunuja ja -ajoneuvoja ohjattiin uusille yksiköille. Jos kokonaismäärästä poistaa käyttökelvottoman kaluston, on varastolaitoksen tankeista jäljellä enää alle puolet ja BMP-panssariajoneuvoista alle kolmasosa.
Suurin osa näistä on T-62-panssarivaunuja ja BMP-1-panssariajoneuvoja, joiden tuotanto aloitettiin Neuvostoliitossa yli 60 vuotta sitten.