Yhä useamman matkustajakoneen GPS-laitteistoa häiritään, kertoo The Times. Vaikka häiriöistä kiitoradalla kärsivää konetta ei ilmaan päästetä, on GPS-häirinnän alla lentämisestä tullut viime kuukausien aikana ”rutiinia”, lehti kuvailee. Keskimäärin tuhatta lentokonetta häiritään päivittäin Ukrainan ja Israelin läheisyydessä.
Vaikka mikään lentokone ei nojaa yksin satelliittinavigointiin, ollaan ilmailualalla kuitenkin huolestneita GPS-häirinnän räjähdysmäisestä kasvusta. Yleensä GPS-häirinnän varsinaisia kohteita ovat sodissa käytetyt lennokit, mutta häirintä muodostaa riskin myös muulle ilmaliikenteelle.
– Riskinä ei ole se, että lentokone yhtäkkiä putoaisi taivaalta. Mutta ajan myötä onnettomuuksien mahdollisuus kasvaa, sanoo tutkija Raphael Monstein Zurichin ammattikorkeakoulusta.
Monstein muistuttaa GPS-järjestelmien olevan integroituja muiden koneen järjestelmien kanssa. Häirintää saattaa siis vaikuttaa toimintoihin laajemminkin, kuten esimerkiksi korkeusmittariin, hän varoittaa. Ilmailualan ammattilaisten Opsgroup-järjestön mukaan GPS-häirinnän aiheuttamia läheltä piti-tilanteita, kuten väärälle radalle laskeutumisia, on jo useita. Eräässä tapauksessa GPS-häiritty kone lensi vahingossa lähes Iranin ohjustukikohdan ylitse.
Järjestön perustajan Mark Leen mukaan pimeä talvi lisää onnettomuuksien riskiä.
– Suurena huolenaiheena on nyt se, että kuljemme kohti talvea. Tätä ongelmaa ei ole aikaisemmin ollut talvisaikaan. Tähän mennessä kyse on ollut pitkistä ja selkeistä kesäpäivistä, mikä on vähentänyt onnettomuuksien mahdollisuutta.