Arvonlisävero (ALV) nousi syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Kuluttajahinnoissa muutos näkyi kuitenkin varsin vaihtelevasti, kertovat Tilastokeskuksen tiedot.
– Käytännössä arvonlisäveron muutos tarkoittaisi kuluttajahintoihin 1,2 prosentin nousua. Sen oletettiin siirtyvän täysimääräisesti tätä verokantaa soveltaviin hintoihin, toteaa Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen tiedotteessa.
Syyskuun kuluttajahintaindeksin lukujen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että osa tuotteista ja palveluista kallistui heti, mutta toisissa kehitys on paljon hitaampaa. Jotta voidaan arvioida, ovatko hinnat nousseet ja ovatko ne nousseet täydet 1,2 prosenttia, täytyy verrata yksittäisten tuotteiden yhdenmukaista kuluttajahintaindeksiä (YKHI) tuotteista kiintein verokannoin laskettuun indeksiin (YKHI-Kive).
– Tarkempi tarkastelu osoittaa, että elokuulta syyskuulle 1,2 prosentin hintojen nousu toteutui esimerkiksi alkoholijuomissa, vaatteissa, jalkineissa ja kodinkalusteissa. Palveluissa vastaava hintojen nousu toteutui odotuksen mukaisesti muun muassa vesihuollossa, jätteiden keruussa ja lämpöenergiassa sekä laajakaistamaksuissa ja matkapuhelumaksuissa, selvittää Nieminen.
– Hintakehitys näyttää sen sijaan olleen ALV-korotusta hitaampi esimerkiksi kodinhoito- ja taloustarvikkeissa, leluissa ja hygienia- ja kosmetiikkatuotteissa, Nieminen jatkaa.
Kaikkiaan kuluttajahintojen vuosimuutos oli syyskuussa 0,8 prosenttia. Inflaation hidastuminen elokuusta syyskuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron lievemmästä noususta ja sähkön halpenemisesta.