Nordea on lukuisien pankkifuusioiden lopputulos. Yksi sen edeltäjistä oli 1990-luvulla toiminut Merita. LEHTIKUVA / SOILE KALLIO

Yle: Pankkien järjestelmät voivat perustua 1980-luvun keskustietokoneeseen

Sama järjestelmä on ollut käytössä 1980-luvulta lähtien.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pankkiongelmien syynä voi olla vanha tietojärjestelmä. Asiasta kertoo Yle.

Kyse on siitä, että monien pankkien tietohallinnot perustuvat vuosikymmeniä vanhaan järjestelmään. Järjestelmän päivitykset näkyvät asiakkaille ajoittain ongelmina pankkipalveluissa.

– Järjestelmäuudistukset ovat todella kalliita ja vaikeita. Monesti ne ovat epäonnistuneet, Samlinkin teknologiajohtaja Linh Kuivanen toteaa Ylelle.

Samlink toimii useiden finanssialan yritysten IT-kumppanina. Yrityksen asiakkaina ovat muun muassa Säästöpankit, POP-pankit ja Handelsbanken, mutta ei Nordea, joka on kärsinyt toistuvista ongelmista.

Kuivanen ei kommentoi Nordean ongelmia, vaan puhuu asiasta yleisellä tasolla.

Hänen mukaansa pankkien yleisesti käyttämä IBM mainframe -keskustietokone kehitettiin 1950-luvun lopulla. Suomalaisissa pankeissa se otettiin käyttöön 1980-luvulla ja sitä käytetään vieläkin.

Vaikka keskustietokone on vanha, se suoriutuu Kuivasen mukaan edelleen erinomaisesti esimerkiksi lainojen, maksujen ja korttien pyörittämisestä. Hänen mukaansa järjestelmä on edelleen erittäin luotettava ja tietoturvallinen. Siihen liittyy kuitenkin ongelmansa.

– Haasteet liittyvät siihen, että vanhoja järjestelmiä ei pystytä kehittämään tehokkaasti tämän päivän tarpeisiin. Niitä on yritetty uudistaa moderneilla teknologioilla.

Esimerkiksi maksut olisi mahdollista saada liikkumaan reaaliajassa pankista toiseen. Vanhalla teknologialla tehdyt ohjelmistot eivät siihen kuitenkaan pysty. Ongelmia voi ilmetä myös silloin, jos asiakkaan tilitiedot pitää siirtää vanhasta järjestelmästä uuteen.

– Jos siinä sattuu virheitä, voi käydä niin, että tili ei löydy, Kuivanen sanoo.

Vanhan keskustietokoneen käyttöön liittyy sekin ongelma, että se käyttää 1950-luvun lopulla kehitettyä Cobol-ohjelmointikieltä. Vaikka ohjelmointikieli toimii edelleen hyvin, sen osaajat ikääntyvät kovaa vauhtia. Kuivasen mukaan osaajapula voi aiheuttaa ongelmia pankkimaailmassa ja on yksi isoimmista syistä sille, miksi uudistuksia tehdään.

Nordean kohdalla ongelmia voivat aiheuttaa myös useat pankkifuusiot. 1990-luvulla Kansallis-Osake-Pankki (KOP) ja Suomen Yhdyspankki (SYP) fuusioituivat Merita Pankiksi. Se yhdistyi vuonna 1998 ruotsalaisen Nordbankenin kanssa Merita-Nordbankeniksi. Nykyinen Nordea muodostui vuonna 2001, kun pankkiin yhdistyivät tanskalainen Unibank ja norjalainen Christiania Bank og Kreditkasse.

Lukuisat pankkien yhdistymiset tarkoittavat samalla myös sitä, että niiden erillisiä järjestelmiä on vuosien mittaan yhdistetty samaksi kokonaisuudeksi.

– Kun eri pankit yhdistyvät, siinä tulee erilaista laitetta ja ohjelmistoa. Sen hallinta on tietohallinnolle painajainen, tietokirjailija ja tietotekniikka-alan asiantuntija Petteri Järvinen sanoo Ylelle.

Oikaisu kello 19.19: Muokattu juttua sekä otsikkoa, Ylen jutussa ei sanota, että Nordean ongelmat johtuisivat vuosikymmeniä vanhasta järjestelmästä, eikä Nordea ole Samlinkin asiakas.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)