Sähköauton julkisten latauspisteiden hinnoissa on suurta vaihtelua, kertoo Talouselämän tekemä vertailu.
Vertailun mukaan edullisimmassa päässä ovat suurten kaupparyhmien laturit eli S-ryhmän ABC ja Keskon K-Lataus, joiden hinnat ovat käytännössä samalla tasolla.
TE:n mukaan säästömahdollisuudet ovat merkittäviä jopa saman ketjun sisällä.
Esimerkiksi ABC:lla teholatauksen hintahaarukka 20 kilowattitunnin kulutuksella 100 kilometrin matkalla on 6,2-7,2 euroa, K-Latauksella vastaava hintahaarukka on 6,0-7 euroa, Virralla 6,2-9 euroa ja St1:llä 7,6–9,8 euroa.
Hinnat kirjattiin ylös lokakuun alussa.
Hinta riippuu joillakin latausasemilla myös siitä, onko ajankohta vilkas vai hiljainen.
TE:n mukaan kotona lataussähkö maksaa veroineen ja siirtomaksuineen noin 0,10–0,20 euroa kilowattitunnilta eli 2–4 euroa sadalta kilometriltä.
Pidemmillä matkoilla on kuitenkin nojattava teholataukseen. Hintoihin lisävaihtelua tuovat myös automerkkien omat sovellukset, joiden kautta voi saada tarjouksia.
Latauksen saatavuudessa on tänä syksynä tapahtumassa suuri murros, kun ABC ja K-Lataus vievät latauskeskittymät uuteen kokoluokkaan. Viime viikolla Heinolan ABC:lle avautui Suomen toistaiseksi suurin julkinen teholatauskeskittymä: 32 latauspistettä, joista 27 tarjoaa suurteholatausta. Lähikuukausina vastaavia avautuu muillekin paikkakunnille.
TE:n mukaan autoilijan kannattaa lataushinnoissa huomioida roaming eli verkoston käyttäminen toisen palveluntarjoajan sovelluksella tai rfid-tunnistimella. Perussääntö on, että latausoperaattorin oma mobiilisovellus tai oma rfid-tunnistin tuo hyvän hinnan ja sen voi tarkistaa kännykästä tai tolpista. Roaming tuo yleensä lisähintoja.