Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2 000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt seitsemän prosentin kasvussa.
– Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta, iloitsee verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski tiedotteessa.
Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen.
– Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
Kotimaisen verkkokaupan myynti putosi kaksi vuotta sitten merkittävästi Venäjän hyökkäyssodan kielteisten talousvaikutusten seurauksena. Nyt pudotus on ohi.
– Täytyy kyllä sanoa, että on tätä odotettu. Verkkokauppa ehti taantua jo vuoden 2019 tasolle, eli erittäin tervetullut on tämä uutinen, Korkiakoski toteaa.
Verkkokauppaindeksi seuraa noin 2 000 verkkokaupan todellista myyntiä, eli kyseessä ovat kaupan todelliset myyntiluvut, eivät ennusteet tai arviot. Siksi suomalaisen verkkokaupan pioneerina tunnettu Korkiakoski luottaa indeksin kertomaan talouskäänteeseen kolmannelta kvartaalilta.
– Tämä on paras joululahja koko Suomelle!, Korkiakoski tiivistää talouden suuren johtopäätöksen.
Matkahuolto katsoo verkkokauppaa pakettitoimitusten näkökulmasta. Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen kertoo, että myös Matkahuollossa on havaittu kotimaisten verkkokauppojen pakettimäärien kääntyneen kasvuun, verkkokauppaindeksin tulosten mukaisesti.
– Markkinatilanne on ollut vaikea, joten olemme iloinneet tästä muutoksesta omalta osaltamme. Nyt on todella hienoa kuulla, että verkkokauppaindeksi kertoo kasvusta myös laajemmassa mitassa. Koko Suomelle erinomainen uutinen, joka lupaa hyvää meille kaikille. Kun meitä on tähän asti pommitettu lähinnä toinen toistaan huonommilla talousuutisilla, niin nyt on viimein aihetta optimismiin. Voisi ehkä jo sanoa: Joulu on tulossa myös kotimaisille verkkokaupoille, pohtii Nevalainen.