Kodinelektroniikkaketju Gigantin myymälä Helsingissä 17. elokuuta 2020., LEHTIKUVA / OLIVIA RANTA

Asiakkaat IL:lle: Gigantti myy väkisin lisäpalveluita

Osa vastaajista kertoo aggressiivisen myynnin jatkuvan edelleen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Useat asiakkaat kertovat Iltalehdelle joutuneensa aggressiivisen myynnin ja huonon asiakaspalvelun kohteiksi asioidessaan Gigantissa.

Elektroniikkaliikeketju Gigantti joutui vuosi sitten valtaisan kohun keskelle, kun kävi ilmi, että asiakkaille oli myyty väkisin tuotteita, joita nämä eivät tarvinneet. IL:n saamien vastausten mukaan epäasiallista käytöstä esiintyy edelleen.

Vantaalainen lakimies Matti Hiili kertoo menneensä ostamaan kannettavan tietokoneen virtajohtoa Gigantista pari viikkoa sitten. Myyjä yritti kaupata hänelle uuden virustorjunnan ”todella halvalla” ja ilmoitti Hiilin maksavan tällä hetkellä ylihintaa liittymän 19.90 euroa maksavasta palvelusta. Myyjä avasi koneen ja ryhtyi täyttämään valmiina ollutta sopimuslomaketta. Hiili päätti poistua tilanteesta, jolloin myyjä lähti hänen peräänsä huutaen, että ”19,90 on aivan hirvittävä kuukausihinta virustorjunnasta”.

Hiili luki kotonaan Elisan sopimusehdot, joiden mukaan kuukausihinta oli 19,57 euroa. Hintaan kuului virustorjunnan lisäksi useampi palvelu, kuten identiteettivarkausvakuutus ja tietojen palautus. Hän kokee myyjän yrittäneen johtaa häntä tietoisesti harhaan väärillä tiedoilla ja painostuksella.

– Harkitsen asiassa rikosilmoitusta petoksen yrityksestä, lakimies toteaa.

Myös helsinkiläinen Ville kertoo, että Itäkeskuksen Gigantissa tehty kännykkäostos johti tarpeettomiin lisäpalveluihin kielloista huolimatta.

– Salaa laittoivat turvamaksun pyörimään. Useasti sanoimme, ettei tätä turvaa tarvita. Onneksi kahden kuukauden jälkeen huomasimme maksut maksukortilta. Onko edes sallittua ottaa talteen kortin tiedot? Lupasivat korvata väärin otetut maksut.

Myös hyviä kokemuksia löytyy. Esimerkiksi kolme kertaa kuluneen vuoden aikana Gigantissa asioinut Jarno ei ole kokenut kertaakaan ylimääräisten palveluiden tyrkyttämistä.

Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandströmin mukaan yhtiö työskentelee edelleen asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Toimitusjohtajan mukaan kehitys näkyy muun muassa vähentyneinä yhteydenottoina kuluttajaviranomaisiin.

–  Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV oli saanut Giganttiin liittyen 632 yhteydenottoa, viime vuonna 513 ja tänä vuonna, nyt lokakuun puolivälissä, yhteydenottoja on 321, Sandström kertoo IL:lle.

Sandström toteaa myös, että edellä kuvatuissa kielteisissä asiakaspalvelutilanteissa myyjä ei ole toiminut yhtiön toimintaohjeiden mukaisesti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)