Rautatietä Kirkkonummella. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

MT: Perinteiset puiset pölkyt väistyvät Suomen rautateiltä

Puupölkyistä ollaan luopumassa ympäristösyiden takia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Perinteiset puiset pölkyt väistyvät Suomen rautateillä, kertoo Maaseudun Tulevaisuus.

Betoni on korvannut puupölkkyjä kiskojen kiinnitysalustana suurimmalla osalla Suomen junaradoista jo ajat sitten. Nyt puulle on tullut uusia vaihtoehtoja vaihteisiin ja teräksisiin rautatiesiltoihin.

Viime aikoina rautateille on asennettu niin sanottuja komposiittipölkkyjä. Pölkkyjä valmistavan Renos oy:n toimitusjohtaja Sami Levänen luonnehtii komposiittippölkkyjä ”synteettiseksi puuksi”.

Todellisuudessa niillä ei ole mitään tekemistä puun kanssa. Synteettinen puu (FFU) valmistetaan pultruusiomenetelmällä. Menetelmässä muovautuvaa massaa vedetään suulakkeen läpi. Massa koostuu yhtenäisistä lasikuiduista ja erikoispolyuretaanista. Ulkonäöltään komposiittipölkky muistuttaa silti perinteistä puupölkkyä.

Suomessa komposiittipölkkyjen käyttö on uutta, ja niitä on toistaiseksi käytetty vain yksittäisillä rataosuuksilla.

Perinteiset puupölkyt ovat häviämässä muun muassa ympäristösyiden takia niissä olevan kreosootin takia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)