Punainen tori Moskovassa. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON

Asiantuntija trollitehtaan tietovuodosta: Venäjän vaikuttaminen on huippuluokkaa

Kreml yritti auttaa laitaoikeistoa voittamaan kesän eurovaalit ja haluaa vaikuttaa USA:n presidentinvaaleihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Social Design Agency -trollitehtaan (SDA) tietovuoto osoitti Venäjän informaatiovaikuttamisen olevan huippuluokkaa, kertoo sosiaalisen median asiantuntija ja kouluttaja Harto Pönkä.

Yle uutisoi syyskuussa tietovuodosta, jossa paljastettiin venäläisen SDA-trollitehtaan sisäisiä asiakirjoja.

– Uutinen oli saamaansa huomiota merkittävämpi, Pönkä toteaa blogissaan.

Vuoto vahvisti monta seikkaa Venäjän informaatiovaikuttamisesta, mitä on aiemmin epäilty ja päätelty sen näkyvästä toiminnasta, mutta ei ole voitu osoittaa todeksi. Samalla se sekä USA:n oikeusministeriön keräämä todistusaineisto antoivat Pöngän mukaan paljon uutta tietoa.

Venäjä yritti auttaa laitaoikeistoa voittamaan kesän eurovaalit ja on ottanut tähtäimeensä USA:n presidentinvaalit.

SDA-trollitehtaan tietovuoto käsitti noin 300 SDA:n sisäistä asiakirjaa. Työntekijöitä on yli 100 – sisällöntuottajia, pilapiirtäjiä, bottifarmivastaava, ideologi ja niin edelleen.

– Tietovuodon mukaan Venäjän presidentinhallinnon työntekijät antoivat suoraan käskyjä SDA:lle, joka on tehnyt liukuhihnatuotantona julkaisuja ja kommentteja muun muassa Facebookiin, X:ään, TikTokiin ja Telegramiin, Pönkä kertoo.

Lisäksi trollitehdas tuotti valeuutissivustoja, jotka pyrkivät näyttämään aidoilta esikuviltaan.

– Euroopassa SDA on keskittynyt EU:n suurimpiin jäsenmaihin eli Saksaan, Ranskaan, Italiaan, Espanjaan ja Puolaan. Esimerkiksi Suomesta tai Virosta ei ollut materiaalia, Pönkä sanoo.

Eurovaaleissa SDA pyrki nostamaan varsinkin laitaoikeistopuolueiden kuten Saksan AfD-puolueen ja Ranskan Kansallisen liittouman kannatusta.

– Tällä hetkellä SDA pyrkii muun muassa heikentämään Ukrainan tukea länsimaissa ja Israelissa sekä vaikuttamaan Yhdysvaltojen marraskuun presidentinvaaleihin, Pönkä toteaa.

Vuoden 2024 tammi-huhtikuussa SDA kertoi tuottaneensa 33,9 miljoonaa kommenttia, 4 641 videota sekä 2 615 kuvaa ja meemiä

– Tietovuotomateriaaliin sisältyi mainosvideo, jolla SDA esitteli saavutuksiaan asiakkaalleen eli mitä todennäköisimmin Venäjän presidentinhallinnolle, Pönkä arvioi.

Mainosvideon mukaan SDA:lla on tietokanta tuhannesta somevaikuttajasta, jotka levittävät sen viestejä.

– SDA piti laitaoikeiston menestystä eurovaaleissa omana saavutuksenaan, Pönkä kertoo.

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)