Yhdysvaltojen ampumatarviketoimitukset Ukrainaan viivästyivät ainakin kaksi kuukautta tammi-maaliskuussa 2023 Yhdysvaltojen asevoimien sopimuksen takia Saksan valtion rautatieyhtiön Deutsche Bahnin kanssa, kertoo Yhdysvaltain puolustusministeriön valvontaosaston raportti. Viivästykset tapahtuivat samoihin aikoihin, kun Ukrainalta alkoivat loppua Yhdysvaltojen toimittamat ampumatarvikkeet, mikä ei ollut ainoa kerta, kun apu on reistaillut.
Ainakin yhdessä tapauksessa ”rautatiepalveluita ei ollut käytettävissä ammusten kuljettamiseen”, minkä vuoksi asevoimat joutuivat vuokraamaan laivoja toimitusta varten, mikä tuli maksamaan Yhdysvalloille 1,6 miljoonaa dollaria. Valvontaosaston raportin mukaan viivästykset johtuivat Yhdysvaltain puolustusministeriön alaisen asevoimien Euroopan johtoportaan USEUCOMin ja Deutsche Bahnin joidenkin tekijöiden huomioon ottamattomuudesta sopimuksessa. Yksityiskohdat ovat tältä osin raportissa kuitenkin peitetty.
Raportin mukaan sopimus ”ei edellyttänyt mitään vaatimuksia Deutsche Bahnilta” joidenkin toimien suhteen, mutta toimien luonne on jälleen peitetty. Sanamuoto viittaa kuitenkin siihen, että Deutsche Bahn kieltäytyi jonkin asevoimien pyynnön täyttämisestä.
Jos sopimusta ei korjata, ”Ukrainalle kriittisten ammusten virran häiriöitä” voi raportin mukaan edelleen esiintyä. Sopimusta ei ollut uusittu ainakaan vielä heinäkuussa 2023. Raportti suosittelee USEUCOMia tutkimaan muita keinoja ammusten toimittamiseksi Ukrainaan. Sen logistiikan varakomentaja onkin suostunut käymään sopimuksen läpi Deutsche Bahnin kanssa ja etsimään uusia kuljetusvaihtoehtoja.
Saksan rautatieverkon kykyä kuljettaa sotilastarvikkeita haittaavat German Council on Foreign Relations -ajatushautomon Military Mobility -raportin mukaan laaja byrokratia, liian pienet investoinnit infrastruktuuriin ja sotilastarvikkeiden kuljetuksiin soveltuvien vaunujen riittämätön määrä.
Raportti huomauttaa myös, että sotilastarvikekuljetukset joutuvat kilpailemaan kaupallisten kuljetusten kanssa. Kun Saksan asevoimat allekirjoitti viime vuonna sopimuksen 343 vaunun varaamisesta, Deutsche Bahn Cargo ei pystynyt suurempaan määrään kaupallisten kuljetusten varausten takia.