Alkoholijuomien myynnin osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli 503 miljoonaa euroa eli 8,7 prosenttia. / LEHTIKUVA / AADA PETÄJÄ

Pelottelu oli turhaa: Alkoholin kulutus ei kasvanut

Korkeintaan kahdeksan prosentin vahvuiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat saatiin myyntiin ruokakauppoihin kesäkuussa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alkoholilainsäädännön kesäkuinen muutos ei juurikaan näy päivittäistavarakaupan myynnissä.

Alkoholijuomien myynnin arvo on kasvanut 1,9 prosenttia sen jälkeen, kun korkeintaan kahdeksanprosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat tuotiin ruokakauppoihin. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta heinä-syyskuulta.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo heinä-syyskuussa oli 5,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden osuus oli 3,7 miljardia euroa. Elintarvikkeiden myynti (+0,6 prosenttia) kasvoi arvoltaan päivittäistavaroiden kokonaismyyntiä (+1,3 prosenttia) hitaammin. Ruoan hinnan lasku (-0,6 prosenttia) on jatkunut ja kohdistunut merkittävimpiin pääluokkiin.

Alkoholijuomien myynnin osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli 503 miljoonaa euroa eli 8,7 prosenttia. Alkoholimyynnin arvo kasvoi vuodentakaisesta 1,93 prosenttia. Korkeintaan kahdeksan prosentin vahvuiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat saatiin myyntiin ruokakauppoihin kesäkuussa.

Lager- ja muuta olutta myytiin heinä-syyskuussa 321,5 miljoonalla eurolla ja vähäalkoholista sekä alkoholitonta olutta 18,5 miljoonalla eurolla.

– Lämmin sää jatkui tänä vuonna poikkeuksellisen pitkään. Tämä näkyy virvoitusjuomien ja vähäalkoholisen sekä alkoholittoman oluen myynnissä. Jälkimmäisen tuoteryhmän myynnin arvo kasvoi jopa 26,6 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen toteaa tiedotteessa.

Alkoholipitoisten virvoitusjuomien ja viinipohjaisten juomien tuoteryhmä sisältää long drink -juomat sekä tuoteryhmään kuuluvien juomien tyyppiset alkoholittomat vastineet. Tuoteryhmän myynti oli 115 miljoonaa euroa ja osuus koko alkoholimyynnistä 23 prosenttia.

Lokakuussa tehtyyn kyselyyn vastanneista 92 prosenttia arvioi, ettei ruokakaupan alkoholijuomavalikoiman laajentuminen ole vaikuttanut heidän alkoholin kulutukseensa mitenkään.

– Alkoholijuomien myyntiä on päivittäistavarakaupassa siirtynyt tuoteryhmästä toiseen, mutta erityistä myynnin arvon kasvua tilasto ei osoita. Myös kuluttajille tekemämme kysely tukee arviota siitä, että vahvempien juomien tulo ruokakauppoihin ei ole lisännyt alkoholin kulutusta, Tuula Loikkanen sanoo.

– Ennen lakiuudistusta peloteltiin sen vaikutuksilla kulutukseen, mutta suomalaiset ovat jälleen kerran osoittautuneet kohtuullisiksi alkoholin kuluttajiksi, Loikkanen jatkaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)