Palvelualojen työnantajien Paltan liikenne- ja logistiikkajohtaja Petri Laitinen ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Mikko Paloneva väittivät Kauppalehdessä julkaistussa mielipidekirjoituksessa, että Petteri Orpon (kok.) hallitus heikentää liikenteen ilmastotoimia usealla eri tavalla.
Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) on vastannut Laitisen ja Palonevan väitteisiin.
– Politiikka on kompromisseja ja minäkin kuvittelen, että yksin päättäessäni tekisin paremmin. Silti koen oman lähtöni lähestyessäkin tarpeelliseksi esittää tasapainottavia huomioita, kun törmään kohtuuttomiin syytöksiin hallituksen ilmastopolitiikasta, useinkin autojen osalta, Espoon kaupunginjohtajaksi pian siirtyvä Mykkänen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.
Mykkänen on jakanut Kauppalehteen kirjoittamansa vastineen. Siinä ministeri kertoo, että uusiutuvan polttoaineen velvoiteosuus nousee lähivuosina tuntuvasti, sähköautoja suositaan verotuksessa ja ennusteiden mukaan liikenteen päästöt laskevat.
– Parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä olevan lain mukaan polttoaineenjakelijoita velvoittava uusiutuvan polttoaineen vähimmäisosuus nousee asteittain nykyisestä 13,5 prosentista tämän vaalikauden aikana 22,5 prosenttiin ja edelleen 34 prosenttiin vuonna 2030, Mykkänen kirjoittaa.
– Nämä tasot ovat Euroopan ja maailman korkeimpien joukossa, vaikka nousutahti onkin porrastetumpi kuin vanhassa lainsäädännössä, hän jatkaa.
Mykkänen muistuttaa, että Sanna Marinin (sd.) hallitus itse asiassa laski jakeluvelvoitetta.
– Jakeluvelvoitteesta on kiistelty aina, koska uusiutuva on kalliimpaa ja se vaikuttaa polttoaineen pumppuhintoihin. Uusiutuvan jakeluvelvoitetta on suoranaisesti laskettu ainoastaan Marinin hallituksen toimesta. Marinin hallituksen aloittaessa jakeluvelvoite oli 20 prosenttia ja sen lopettaessa 13,5 prosenttia.
Mykkänen kertoo myös muista toimista, joita nykyinen hallitus liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
– Suomessa otetaan lisäksi vuonna 2027 otetaan käyttöön EU:n polttoaineenjakelijoiden päästökauppa, joka voimistaa liikenteen päästöjen hinnoittelua. Hallitus päätti myös keväällä, että työsuhdeautojen verotuksen porrastusta sähköautojen hyväksi jatketaan ainakin vuoteen 2029 asti. Työsuhdeautojen veroporkkana on tärkeimpiä ja kustannustehokkaimpia mekanismeja täyssähköautojen saamiseksi Suomeen, ministeri toteaa.
Sähköautojen vuosittaista ajoneuvoveroakin korotettiin Mykkäsen mukaan maltillisesti 88 eurolla.
– Se on pieni summa auton hankinnan ja käytön kuluissa sähköautoille annettaviin tukiin, joilla vauhditamme autoilun pelastamista päästöiltään.