Lapin rajavartioston rajajääkärikomppanian telakuorma-auto suistui tieltä ja kaatui harjoituksessa aamulla 13. marraskuuta 2014. Tietojen mukaan telakuorma-auto oli ruotsalaisvalmisteinen Hägglunds Carrier BV 206 D6N. / LEHTIKUVA / HANDOUT / PUOLUSTUSVOIMAT

Puolustusvoimien kupsahtanut telakuorma-auto ajoi myös liian kovaa

Poliisi kertoo selvittävänsä esitutkinnassa myös kantahenkilökuntaan kuuluvan kouluttajan telakuorma-auton kuljettajalle antamaa tehtävää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lapin rajavartioston rajajääkärikomppanian telakuorma-auto suistui tieltä ja kaatui harjoituksessa harjoitusalueella Ivalossa. Onnettomuus sattui keskiviikkoaamuna. Onnettomuudessa oli osallisena 23 varusmiestä. Kaikki loukkaantuneet ovat päässeet pois sairaalasta.

Telakuormuri on mitoitettu 17 ihmiselle. Poliisin mukaan telakuormurissa oli kyydissä kuusi ihmistä enemmän kuin mihin laite on mitoitettu. Se oli siis ylikuormattu. Lisäksi telakuorma-autoa epäillään ajetun liian kovaa. Poliisi ei erittele, missä nopeudessa onnettomuus tapahtui. Se kertoo tiedotteessa, että tutkii kuljettajan olosuhteisiin nähden liian suurta tilannenopeutta, joka on johtanut tieltä suistumiseen.

Poliisin tekemien kuulusteluiden ja paikkatutkinnan perusteella esitutkinnassa käsiteltävät rikosnimikkeet ovat tällä hetkellä liikenneturvallisuuden vaarantaminen sekä palvelusrikos.

Poliisi kertoo tiedotteessaan selvittävänsä esitutkinnassa myös kantahenkilökuntaan kuuluvan kouluttajan telakuorma-auton kuljettajalle antaman kuljetustehtävän osuutta tapahtumiin. Rikosnimikkeinä tätä koskien ovat yllytys liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä palvelusrikos.

Yleisradiolle pääesikunnan koulutusosaston palvelusturvallisuusupseeri Eki Lamminmäki sanoi eilen, että kuljettaja vastaa kuormasta ja on velvollinen huolehtimaan siitä ettei henkilömääriä ylitetä. Liikenneturvallisuusmääräyksen mukaan myöskään esimies ei saa velvoittaa ottamaan ylikuormaa.

– Mutta myös kuljettajalla on ilmoitusvelvollisuus. Eli jos tulee ylikuormakäsky, niin kuljettaja joutuu sen ilmoittamaan, Lamminmäki sanoi.

– Jos käskyä edelleen jatketaan eli käsketään ottamaan ylimääräistä, kuljettaja on velvollinen kieltäytymään tästä tehtävästä, mikäli annettuja määräyksiä joudutaan rikkomaan.

 

 

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)