Kolmasosa (33 %) suomalaisista ilmoittaa, ettei käy mielellään kaupunkien keskustassa asioimassa. Luku on noussut seitsemän prosenttia kahdessa vuodessa. Tiedot käyvät ilmi Erikoiskaupan liitto Edun vuoden 2024 ostopolkututkimuksesta.
Kaupunkikeskustojen hiljentyminen näkyy selvästi eri puolilla Suomea.
– Olemme tavanneet eri kaupunkien edustajia ja kaikilla on yhteinen huoli kivijalkapalveluiden ja keskustojen elinvoiman suhteen, sanoo Erikoiskaupan liiton yhteiskuntasuhdejohtaja Markus Kalmi tiedotteessa.
Kaupunkikeskustojen kehitys on tärkeää myös erikoiskaupalle. Keskustat ovat oivallisia liikepaikkoja paikallisille yrityksille mutta erikois- ja käyttötavarakaupat voivat menestyä vain sellaisissa paikoissa missä on ihmisiä ja asiakasvirtoja.
– Kaupunkikeskustan elävöittämiseen tarvitaan monenlaisia toimia ja toisiaan täydentäviä palveluita. Kaupan alan yritykset haluavat olla mukana kehittämässä keskustoja ja tekemässä keskustoista jälleen paikkoja, joihin tullaan paitsi shoppailemaan niin myös viihtymään ja tapaamaan muita ihmisiä, Kalmi kiteyttää.
Keskustojen houkuttelevuus laskee ikäryhmän mukana
Nuorimmasta ikäryhmästä (16–24-vuotiaat) 59 prosenttia vastaa asioivansa keskustassa erittäin tai melko mielellään ja 15 prosenttia ei kovin tai ei lainkaan mielellään.
Toisen ääripään ikäryhmästä (65+) erittäin tai melko mielellään asioivia on 29 prosenttia ja ei kovin tai ei lainkaan mielellään asioivia on 32 prosenttia. Myös sukupuolten välillä on eroja, miehistä 35 prosenttia asioi keskustassa erittäin tai melko mielellään, vastaavan luvun ollessa naisilla 40 prosenttia.
Kaupan alan yritysten toimintamahdollisuuksiin ja kuntien elinvoimaan tulisi panostaa lisää. Monissa kunnissa kaupan toivotaan elävöittävän keskustoja ja luovan työpaikkoja, mutta samalla tehdyt päätökset, kuten kaavoituksen jäykkyys ja vuokrien korkeus, vaikeuttavat kivijalkakauppojen toimintaa.
Elinvoimainen keskusta tarvitsee monipuolisia palveluja, sujuvaa saavutettavuutta ja houkuttelevia tapahtumia.
– Kaupunkikeskustojen elävöittämisessä yhteistyö on avainasemassa. Kun kunnat, yritykset ja asukkaat yhdistävät voimansa, voidaan luoda viihtyisiä ja houkuttelevia keskustoja, joissa monimuotoinen kauppa voi kukoistaa ja ihmiset viihtyvät, sanoo Kalmi
Erikoiskaupan liiton toimeksiannosta tutkimusyhtiö Verian toteutti verkkokyselyn väestövastaavassa suomalaisessa internetpaneelissa elokuussa 2024. Tutkimuksessa selvitettiin toimialojen ostopolkua, ostamiseen liittyvää ajattelua sekä muita edunvalvontaan vaikuttavia teemoja. Analyysivaiheessa on vertailtu muutoksia edelliseen tutkimukseen. Edellisen tutkimuksen toteutti Taloustutkimus vuonna 2022.
Kohderyhmänä olivat Suomessa asuvat yli 15-vuotiaat pois lukien Ahvenanmaan asukkaat. Kyselyn vanhin vastaaja oli 90-vuotias. Panelistit vastasivat kyselyyn elokuussa 2024 ja vastauksia kertyi 3 000. Kukin vastaaja ohjattiin vastaamaan kysymyksiin niistä tuotteista ja toimialoista, joita hän on ilmoittanut ostavansa. Kutakin toimialaa kohden kertyi noin tuhat viisisataa vastausta. Aineisto on painotettu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.
Erikoiskaupan liitto ETU ry:n tehtävänä on edistää suomalaista erikoiskauppaa ja sen menestystä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Vuonna 1920 perustettu liitto edustaa monikanavaista kauppaa 13 toimialalla ja yli 900 jäsenyrityksellä.