Veikkaus sai toukokuussa Poliisihallitukselta selvityspyynnön mainonnastaan televisio-ohjelmien yhteydessä, joita katsovat myös alaikäiset. Yhtiö vastasi selvityspyyntöön ja muokkasi toimintaansa yhteistyössä viranomaisen kanssa. Sen seurauksena Veikkauksen mainontaa ei enää näy tietyissä ohjelmaympäristöissä.
Veikkaus on saanut Poliisihallitukselta 12. marraskuuta päivätyn uhkasakolla tehostetun markkinointikiellon. Siinä viitataan toukokuun selvityspyyntöön ja nostetaan rikkomuksena esiin heinäkuussa tapahtunut virheellisesti sijoitettu mainos.
Tämän lisäksi siinä tuodaan esiin uudenlaisia näkökulmia mainosten sijoittelusta televisio-ohjelmien yhteyteen. Niihin on nyt sisällytetty uusia ohjelmia, jotka ovat suunnattu aikuisille, mutta saattavat kiinnostaa myös alaikäisiä. Esimerkkeinä mainitaan lauantai-illan suosittuja viihdeohjelmia.
– Vaikuttaa siltä, että Poliisihallitus mahdollisesti tulkitsee asiaa uudella ja laajemmalla tavalla. Olemme olleet Poliisihallitukseen yhteydessä heti päätöksen tultua ja käymme tätä asiaa heidän kanssaan läpi. Tarvitsemme selvyyttä, jotta osaamme toimia oikein, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Anu Kytö Veikkaukselta tiedotteessa.
– Olemme erittäin pahoillamme, että yhteisistä kehitystoimenpiteistämme huolimatta mainontaamme on näkynyt inhimillisen virheen vuoksi alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainoskatkoilla, Kytö sanoo.
Veikkauksen mainontaa ostetaan siten, että kohderyhmänä ovat 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat. Mediatoimisto varaa ja televisiokanava sijoittaa mainokset katsojaprofiilien perusteella. Ohjeistukset on käyty läpi yhdessä Poliisihallituksen kanssa.
– Veikkaus on ostanut meiltä jo vuosia tv-mainontaa, jossa on ostamiselle asetettu ikäjakauma: yli 70 prosenttia ohjelman katsojista tulee olla aikuisväestöä. Tämä on vuosia voimassa ollut yhdessä sovittu, viranomaisten tiedossa oleva malli. Nyt odotamme mahdollisia uusia ohjeistuksia, MTV:n kaupallinen johtaja Sauli Asikainen sanoo.
Kielto on voimassa kolme kuukautta ja sen voimassaolo alkaa 30 päivän kuluttua tiedoksisaannista. Poliisihallitus asetti markkinointikiellon tehosteeksi 2,9 miljoonan euron uhkasakon.