POP Vakuutuksen korvauspalvelun mukaan lasinvaihtojen kysyntä kasvaa erityisesti keväällä, mutta tuulilasivahinkoja tapahtuu jo heti alkutalvesta, sillä teiden hiekoitus alkaa usein heti, kun teille alkaa muodostua liukkautta.
Vaikka auton tuulilasi on suunniteltu kestämään niin korkeita kuin mataliakin lämpötiloja, voi tilanne olla toinen silloin, kun tuulilasi rikkoutuu esimerkiksi kiveniskemästä tai renkaan nastasta ja lämpötilat ulkona sahaavat vaihtelevasti.
Äkilliset lämpötilavaihtelut voivat olla haitallisia tuulilasille, jossa on jo olemassa oleva kiveniskemä tai särö, sillä lämpötilan muutokset aiheuttavat lasiin lisää jännitystä, mikä saa vaurion helposti laajenemaan.
– Vaurioituneeseen tuulilasiin kohdistuva lämmin tai kylmä ilma voi saada kiveniskemäisen lasin halkeamaan. Tuulilasiin osunut kiveniskemä saadaan parhaiten korjattua näkymättömäksi, mitä nopeammin se korjataan. Monelta lasinvaihdolta vältyttäisiin, jos kiveniskemä korjattaisiin ajoissa, kertoo POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.
Ei vain kosmeettinen haitta
Yleisesti Suomessa tuulilasin korjaukseen ja vaihtoon suhtaudutaan toissijaisesti. Iskemät koetaan kosmeettisena haittana, vaikka kyseessä on auton turvallisuusjärjestelmänkin kannalta merkittävä tekijä. Korin jäykkyydestä yli 30 prosenttia on tuulilasin varassa.
– Ehjä tuulilasi takaa myös sen, että esimerkiksi turvatyynyt toimivat törmäystilanteessa suunnitellusti. Siksi tuulilasi tulisi nähdä osana omaa sekä matkustajien turvallisuutta, eikä sen vaihto saisi olla kiinni esimerkiksi katsastushenkilön näkemyksestä.
Tuulilasin vaihto ei ole enää niin yksinkertaista kuin menneinä vuosikymmeninä ja tuulilasin vaihto ilman kattavaa lasiturvaa käy yleensä asiakkaan kukkaron päälle, Lehmusvirta sanoo.
– Pelkästään lasivahinkojen määrä on kasvussa johtuen muun muassa ohentuneista tuulilaseista ja laseissa lisääntyneestä mekaniikasta. Asennuskustannuksia lisäävät erityisesti uudet työvaiheet, kuten kalibroinnit ja resetoinnit, Lehmusvirta listaa.
Lasiturva korvaa auton tuuli-, sivu- tai takalasiin suorasta ulkoisesta iskusta tai osumasta aiheutuneen vahingon joko korjaamalla tai vaihtamalla lasin.
Vinkit tuulilasin suojaamiseen Suomen talvessa
• Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon:
Erityisesti hiekoitetuilla tai soraisilla teillä on suotavaa pitää tarpeeksi pitkä välimatka edessä ajavaan autoon, sillä renkaista voi lentää kiviä ja nastoja kohti takana ajavaa autoa.
• Vältä suuria nopeuksia hiekoitetuilla tai soraisilla teillä: Suuremmilla nopeuksilla renkaat nostavat tehokkaammin irtokiviä ilmaan. Nopeuden maltillinen säätely erityisesti irtoaineksilla päällystetyillä teillä auttaa vähentämään kiveniskemien riskiä.
• Suosi ruuhka-ajan ulkopuolisia ajoja. Ruuhkaisilla teillä riski kiveniskemiin kasvaa, koska autoja on lähekkäin ja teillä liikkuu enemmän irtokiviä. Jos mahdollista, kannattaa ajot ajoittaa hiljaisempiin ajankohtiin.
• Huolehdi tuulilasin ja pyyhkijöiden kunnosta: Kunnolliset ja ehjät pyyhkijänsulat eivät kuluta lasia, ja ehjä tuulilasi kestää paremmin pieniä iskuja.
• Hanki suojakalvo tuulilasiin. Joihinkin autoihin on mahdollista asentaa erityinen, kirkas suojakalvo tuulilasin päälle, joka suojaa lasia kiveniskemiltä. Kalvo ei poista riskiä täysin, mutta se voi vähentää vaurioiden todennäköisyyttä ja pitää lasin paremmassa kunnossa pidempään.