TE-toimistot siirtyvät historiaan ensi vuoden alusta lukien. LEHTIKUVA/SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

Historiallinen uudistus siirtää työvoimapalvelut kuntien vastuulle

Uudistus on laaja ja koskee koko kuntakenttää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Samalla TE-toimistot lakkautetaan. Uudistuksen myötä Suomeen muodostuu 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta, jotka vastaavat hallinnollisesti palveluiden järjestämisestä.

– Näin mittavaan uudistukseen liittyy siirtymävaiheessa myös palvelujen sujuvaa jatkuvuutta hetkellisesti uhkaavia haasteita. Alkumetreillä erilaiset häiriöt, käyttökatkokset ja viivästykset palvelussa ovat mahdollisia, toteaa Kuntaliiton elinvoimajohtaja Mikko Härkönen.

– Asiakkaat ovat kuitenkin tämän uudistuksen keskiössä ja kunnat pyrkivät ehkäisemään ja minimoimaan asiakkaille aiheutuvia haittoja huolellisella varautumisella, hän jatkaa.

TE-palvelujen siirtyminen kuntiin tarkoittaa siirtymistä valtion keskitetystä järjestelmästä hajautettuun kuntapohjaiseen palvelujärjestelmään.

Vaikka TE-toimistot lakkautetaan, ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus eli KEHA-keskus hallinnoi jatkossakin työnhakijoiden ja työnantajien oma-asiointikanavia, Työmarkkinatoria sekä keskitettyä asiakastietojärjestelmää.

Kunnat käyttävät keskitetyn asiakastietojärjestelmän lisäksi omia järjestelmiään esimerkiksi avustusten maksamisessa ja muutostenhaussa.

Valmistelun aikana kuntien on pitänyt rakentaa uusia rajapintoja ja varmistua yhteensopivuudesta tiedonhallinnan, arkistoinnin, käyttäjähallinnan sekä asiakkuuksien siirron onnistumiseksi niin kunnan sisällä kuin kuntien ja työllisyysalueiden että kuntien ja valtion välillä. TE-uudistus on siten myös mittava digiuudistus.

– Käytännössä siirtyminen uuteen malliin niin tietojärjestelmien, asiakassiirtojen kuin käyttöoikeuksienkin osalta tapahtuu yhden yön aikana, kiteyttää Kuntaliiton erityisasiantuntija Ilona Koto.

– Mikäli asiakkaiden tietojen siirtymisessä valtiolta kunnille tai tietojärjestelmien käyttöönotossa ilmenee ongelmia, voi tämä näkyä asiakkaille esim. maksatusten viivästymisenä tai asiakaspalvelun ruuhkautumisena, hän tarkentaa.

Uudistuksen myötä kuntiin siirtyy liikkeenluovutuksella reilut 4 400 työllisyyden edistämisen asiantuntijaa TE-toimistoista. Kunnilla ei kuitenkaan ole toimivaltaa käydä siirtyvän henkilöstön osalta muutosneuvotteluja kuin vasta uudistuksen toteutumisen jälkeen eli 1.1.2025.

–Yhteistoimintaneuvotteluiden käyminen vie aikaa, mikä tarkoittaa, että henkilöstö ei pääse aloittamaan työssään täydellä teholla heti vuoden alussa. Tämä voi näkyä esimerkiksi asiakaspalveluaikojen saamisessa, lausuntojen laatimisessa ja viivästymisenä maksatuksissa, Härkönen lisää.

Kunnissa tahto turvata asiakkaille sujuva siirtymä

Kunnat pyrkivät ehkäisemään ja minimoimaan asiakkaille aiheutuvia haittoja huolellisella varautumisella.

Kunnat eivät lähde rakentamaan uutta palvelua tyhjästä, vaan esimerkiksi ennen vuoden vaihdetta syntyneet palvelu- ja maksatusvelat siirtyvät kuntiin sellaisenaan. Kunnille siirtyy KEHA:n arvion mukaan esimerkiksi noin 46 000 myöhässä olevaa harkinnanvaraista kulukorvausta, joista esimerkkinä ukrainalaisten korvaukset.

Lisäksi rahoitus lakisääteisiin tehtäviin on siirtymässä kuntiin alimitoitettuna, ja valtiolta siirtyvä palveluvelka tuo lisähaastetta kunnille.

– Valtio korvaa kunnille maksatukseen liittyvät kulukorvaukset, mutta henkilöresursseja ei korvata. Jonojen purkaminen syö jo ennestään vähäisiä resursseja, Härkönen kertoo.

– On selvää, ettei yhdessä yössä pystytä tilannetta nollaamaan tai käynnistämään toimintaa täydellä teholla, mutta kunnat ovat valmiita tarttumaan haasteeseen ja tekevät parhaansa. Kunnissa on vahva tahtotila saada palvelujen mukana siirtyvät jonot purettua, toteaa Kuntaliiton kehittämispäällikkö Erja Lindberg.

Hänen mukaansa asiakkaille aiheutuvia haittoja pyritään kaikin tavoin ehkäisemään ja minimoimaan.

Elinvoimajohtaja Härkönen korostaa, että kuntien tavoitteena on turvata asiakkaille mahdollisimman sujuvat palvelut siirtymävaiheessa. Pidemmällä aikavälillä kuntien tavoitteena on kehittää palveluita entistä vaikuttavimmaksi toteuttamalla paikallisiin tarpeisiin sopivia ja yksilöllisesti räätälöityjä palveluja.

Kunnissa ja työllisyysalueilla on käytössään erilaisia toimintamalleja vuodenvaihteen siirtymävaiheeseen. Kunnat tiedottavat tarkemmin mahdollisista häiriöstä ja niiden vaikutuksista omissa kanavissaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)