Kahden tietoliikennekaapelin katkomisesta epäilty kiinalainen kuivarahtialus Yi Peng 3 jumittaa Kattegatin salmessa kahdeksatta päivää. Sitä on koko ajan vartioinut Tanskan laivaston alus, ja lähistölle on kerääntynyt myös muiden tutkintaan liittyvien maiden kuten Saksan ja Ruotsin aluksia. Avointen lähteiden AIS-paikannusliikennettä seuraavien harrastajien mukaan Yi Peng 3:n lähistöllä parveilee myös pienempiä jäykkärakenteisia ilmalla täytettäviä veneitä eli rib-veneitä.
Samalla kaapelien katkeamiskohtia sekä tutkitaan että korjataan.
Kuinka kauan yksittäistä rahtilaiva voidaan piirittää ja pitää paikallaan, on epäselvää. Mutta jos Ruotsin tahdosta riippuu, niin ei enää kauaa. Pääministeri Ulf Kristersson kertoi tiistaina, että Ruotsi on esittänyt Kiinalle toiveen, että Yi Peng 3 siirtyisi Ruotsin aluevesille.
– Olemme olleet yhteydessä sekä alukseen että Kiinaan ja ilmoittaneet, että haluamme aluksen siirtyvän eteenpäin kohti Ruotsin aluevesiä, Kristersson sanoi lehdistötilaisuudessa.
Yi Peng 3 on ankkuroitunut varsin lähelle Tanskan aluevesien rajaa. Alus on Tanskan talousvyöhykkeellä, mutta merioikeuden näkökulmasta Tanska ei kuitenkaan voi nousta alukselle, saati tutkia sitä vastaavasti kuin jos alus olisi Tanskan aluevesillä. Viimeksi tiistaina virolainen merioikeuden asiantuntija Alexander Lott Norjan Tromssassa toimivasta merioikeuden tutkimuskeskuksesta kommentoi Yleisradiolle, että toivoi Tanskan pysäyttävän aluksen, jos se yrittäisi pyrkiä pois alueelta.
– Olisi suositeltavaa, että Tanska ryhtyisi toimiin, joita Suomi ja Viro eivät tehneet Balticconnector-tapauksen yhteydessä, Lott sanoi.
Balticconnector-tapauksessa kiinalainen Newnew Polar Bear -alus oli raahannut ankkuriaan pitkin Suomenlahden pohjaa siten, että se rikkoi Suomen ja Viron välillä kulkevan kaasuputken. Suomen keskusrikospoliisi antoi aluksen poistua kaikessa rauhassa, kun se kulki Suomen talousvyöhykkeellä eikä suostunut tarkastettavaksi.
Tältä virheeltä halutaan nyt selvästi välttyä, ja mitä ilmeisimmin myöskään Yi Peng 3 ei ole osoittautunut erityisen yhteistyökykyiseksi. Se on aiemmin vastannut Tanskan radion esittämään kysymykseen, että odottaa ohjeita omistajayhtiöltään.
Helsingin Sanomat etsi Yi Peng 3:n omistajayhtiö Ningbo Yingeng Shippingia sille ilmoitetusta osoitteesta satamakaupunki Ningbon teollisuuspuistossa. Alueen asukkaan mukaan teollisuuspuisto oli lopettanut toimintansa noin kahdeksan vuotta aiemmin ja suuri tiloista kuului Kiinan asevoimille. Omistajaa ei löytynyt eikä se vastannut lehden yhteydenottopyyntöihin.