Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvisen mukaan hallitus on virittämässä suomalaisille autoilijoille jättimäistä bensapommia kahdella ajankohtaisella päätöksellä eli päästökauppalailla ja jakeluvelvoitteen korottamisella 2028.
– Päätösten seurauksena bensan hintaan on tulossa jopa euron korotus vuoden 2027 alusta alkaen. Tämänkin jälkeen bensan hinnat uhkaavat nousta entisestään, hän sanoo tiedotteessa.
Päätökset käsitelleen eduskunnan talousvaliokunnan mietinnössä hallituksen esitykseen todetaan päätöksen tulevista hintavaikutuksista seuraavasti:
”Päästöoikeuden hinnan moninkertaistumisen voidaan arvioida vaikuttavan polttoaineiden kuluttajahintaan samassa suhteessa. Näin ollen 100 euron päästöoikeuden hinnalla lisäkustannus vuonna 2030 bensiinissä olisi n. 30 snt/l, 200 eurolla 60 snt/l ja 300 eurolla 90 snt/l.”
Kurvinen pitää päätöstä kohtalokkaana suomalaisten arjen näkökulmasta.
– Jos hallitus todella toteuttaa löpölakinsa tällaisessa muodossa ja aikataulussa, se tulee olemaan lamauttava isku elämälle ja yrittämiselle ympäri Suomea. Kustannukset kohoavat kertarysäyksellä niin paljon, että tavallisten suomalaisten arki ei sitä tule kestämään.
Kurvinen sättii erityisesti perussuomalaisia. Hänen mukaansa perussuomalaiset ovat omaksuneet kokoomuslaisen raharikkaiden ajatusmaailman, jossa ei ole väliä, maksaako bensa euron enemmän vai vähemmän.
– Perussuomalaiset lupasivat autoilijalle eurolla bensaa, tekivät siitä jopa kansalaisaloitteen. Ensin he äänestivät omaa kansalaisaloitettaan vastaan. Ja nyt sitten tekevät litrahintoihin euron korotuksen. Kyseessä on Suomen poliittisen historian räikein petetty vaalilupaus.
Hallitus kiirehtii bensan hinnan korottamista
Kurvisen mukaan on erikoista, että hallitus on nyt päättänyt säätää bensan hintaa korottavat lait aikaistetussa aikataulussa, vaikka EU mahdollistaisi niistä päättämisen vasta 2030-luvulla.
Hän viittaa tällä talousvaliokunnan mietintöön, jossa hallitus kertoo tuovansa päätökset aikaistetussa aikataulussa, vaikka tämä ei olisi välttämätöntä.
”Päästökauppadirektiivi mahdollistaa sen, että jäsenvaltio voi kansallisesti vuoden 2030 loppuun asti olla vaatimatta päästöoikeuksien palauttamista, eli käytännössä jättäytyä hinnoittelun ulkopuolelle (ns. opt-out menettely)”, mietinnössä todetaan.
Kurvisella on hallitukselle vakava viesti.
– Vetoan suoraan Petteri Orpoon ja erityisesti Riikka Purraan kaikkien suomalaisten ihmisten ja yritysten puolesta: perukaa pensapomminne välittömästi. Olette nostaneet työssä käyvän suomalaisen arjen kustannuksia jo nyt liikaa arvonlisäveroa ja muita maksuja kiristämällä. Tätä uusinta iskua ei suomalainen enää kestä.
Valtiovarainministeri keskustalle: Te kävitte tämän kuittaamassa Brysselissä
Bensiinin hinta oli esillä viimeksi eduskunnan kyselytunnilla torstaina, missä Kurvinen esitti samoja väitteitä.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) vastasi Kurviselle, että ”Te kysytte minulta liikenteen päästökaupan järjestelmästä, jonka (Sanna) Marinin-(Anneli) Saarikon hallitus viime (hallitus)kaudella on käynyt kuittaamassa Euroopan unionissa. Kyllä, meille jää tässä täytäntöönpano”.
– On kaksi vaihtoehtoa: joko se viedään vuonna 2027 tai sitten muutamaa vuotta myöhemmin — mutta tulos on sama, kustannuksia kyllä syntyy. Joko maksetaan päästökaupan kautta tai sitten esimerkiksi eräänlaisella hiiliverolla, ja kustannukset ovat samat. Byrokratiaa ja kaikkea muuta, mitä komissio tässä edellyttää, Purra sanoi.
– Sen sijaan tämä hallitus on valmis kohtuullistamaan ylipäätänsä autoilun kustannuksia, ja on sitä tehnytkin. Paitsi, että me olemme sopineet ammattidieselin tuomisesta samaan aikaan tämän päästökauppajärjestelmän kanssa, joka kohtuullistaa kustannuksia raskaalle liikenteelle ja logistiikkaan, niin myös meidän hallitusohjelmassamme on lukuisia toimia, jotka laskevat käytännössä polttoaineen hintaa, ja tämä on, edustaja Kurvinen, siinä se oleellinen asia, valtiovarainministeri jatkoi.
Keskustan Jouni Ovaskan kysymykseen Purra vastasi ”no, sellaisen te olette käyneet siellä Brysselissä todellakin kuittaamassa viime hallituskaudella”.
– Ja tiedättekö, hyvät kuulijat, kyse ei edes ole siitä, että tämä päästökauppa tulee voimaan, vaan edellinen hallitus, jossa keskusta ja sosiaalidemokraatit olivat suurimpia puolueita, kirjasi tämän virallisesti omaan päästövähennyslistaansa. Siis tämä päästökauppa, josta te nyt kritisoitte tätä hallitusta, oli teidän hallituksenne virallinen päästövähennystoimi.