Maantiesiltojen kunnon arvioidaan heikentyneen Suomessa viime vuosien aikana. Väyläviraston tilastojen mukaan huonokuntoisia siltoja oli vuonna 2015 noin 600, mutta tällä hetkellä noin 900.
Taustalla on siltojen korkea ikä ja kunnossapidon riittämätön rahoitus. Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä sanoo Ilta-Sanomille, että Suomen silloissa alkaa olla monenlaista korjaustarvetta.
– Suomen tieverkko on rakennettu 1960- ja 1970-luvuilla, joten näiden siltojen ikä alkaa olla sellainen, että kunto heikkenee, Äijälä sanoo.
Hallitus on myöntänyt ensi vuodelle lisärahoitusta korjausvelan kuromiseksi. Eräs esimerkki hälyttävästä tilanteesta on Jyväskylän Louhunsalmen silta, joka suljettiin marraskuussa sillan tukivaijerin katkettua.
Se ei kestänyt myrskyä liitoskohtaan kertyneen ruosteen vuoksi. Vuonna 1957 rakennettua Louhunsalmen siltaa korjattiin 1980-luvulla.
Surkeassa kunnossa olevista silloista kärsii erityisesti raskas liikenne, jolle joudutaan ensimmäisenä etsimään kiertoteitä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on korostanut tarvetta siirtää raskasta kalustoa ilman tämänkaltaisia viivästyksiä.
Tieverkoston kuormitus on kasvanut huomattavasti 1960-luvun jälkeen. Nykyisin maantiesillat tarkastetaan viiden vuoden välein, jolloin niille voidaan tarvittaessa tehdä korjauksia.