Venäjän suurin lentoyhtiö Aeroflot suunnittelee ostavansa Volga-Dnepr Groupilta viisi Boeing 737-800BCF -rahtikonetta varaosiksi, kertovat venäläisen taloussanomalehti Kommersantin lähteet.
Niiden mukaan kyseessä olevat koneet ovat 21–22 vuotta vanhoja ja maksavat 1,4–1,9 miljardia ruplaa koneelta.
Koneiden käyttöoikeus on Atranilla, joka on osa Volga-Dnepr-konsernia. Aeroflot aikoo neuvotella koneet omistavan irlantilaisen leasing-yhtiön AerCapin kanssa leasing-oikeuksista ja lopettaa koneiden vakuutusjärjestelyt.
Aeroflot haluaa siirtää koneet tytäryhtiölleen, halpalentoyhtiö Pobedalle. Rahtikoneiden muuntaminen matkustajakoneiksi olisi pakotteiden takia kuitenkin liian vaikeaa ja Kommersantin lähteiden mukaan myös ”kohtuuttoman kallista”. Siksi Aeroflot aikookin ottaa koneista vain moottorit, laskutelineet, avioniikan ja muut komponentit.
Tällainen kauppa olisi Kommersantin mukaan ensimmäinen laatuaan Venäjän ilmailumarkkinoilla. Vuonna 2023 eräs venäläisyhtiö, jolla on käytössään kaksi 737-800BCF:ää, oli kiinnostunut Atranin koneista, mutta osapuolet eivät päässeet sopuun kaupan ehdoista.
Atranista tuli vuonna 2019 ensimmäinen tämän rahtikonetyypin käyttäjä, kun se vuokrasi ne GE Capital Aviation Servicesiltä (GECAS), joka myytiin marraskuussa 2021 AerCapille. Vaikka Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen koneet rekisteröitiin Venäjälle, niillä ei ole lennetty maaliskuun 2022 jälkeen. Atran kirjasi samana vuonna 685 miljoonan ruplan tappiot, jotka nousivat seuraavana vuonna 1,8 miljardiin ruplaan.
Vuoden 2023 alusta lähtien Aeroflot on sopinut ostavansa yli sadalta ulkomaisilta leasing-yhtiöiltä vuokrattua konetta, mitä varten se sai Venäjän hallitukselta 250 miljardia ruplaa. Koneiden omistajaksi tuli kuitenkin useimmissa tapauksissa NLK-Finance, joka on Venäjän federaation ilmaliikennevirasto Rosaviatsijan tytäryhtiö. Koneet annettiin Aeroflotin käyttöön leasing-sopimuksilla. Loppujen koneiden ostamiseen arvioidaan tarvittavan vielä 350 miljardia ruplaa lisää.
Ennen hyökkäyssotaa Ukrainaa vastaan venäläisillä lentoyhtiöillä oli 1 031 konetta, joista lähes kaksi kolmasosaa oli Airbusin ja Boeingin valmistamia. EU:n ja Yhdysvaltojen asettamat pakotteet ovat estäneet niiden kunnollisen huoltamisen, eikä venäläisyhtiöillä ole varaa ostaa uusia koneita.
Vuonna 2023 hallitus teki salaisen asetuksen, joka mahdollisti koneiden kannibalisoinnin eli käyttökelpoisten osien purkamisen varaosiksi toisia koneita varten, kunnes Venäjän oma varaosatuotanto saadaan käyntiin.
Tuotanto ei kuitenkaan ole käynnistynyt, minkä vuoksi Venäjän liikennekonelaivaston odotetaan pienentyvän alle puoleen vuoden 2026 loppuun mennessä.
LUE MYÖS:
Vuoto paljasti: Venäjän siviili-ilmailu on romahduksen partaalla (VU 24.11.2023)