Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja alkaa joulukaupan siivittämänä tänään.
Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Myös lainsäädäntöön odotetaan lisää työkaluja.
Asiakkaiden epäasiallinen käytös kaupoissa on lisääntynyt huolestuttavaa vauhtia. Kaupan yrityksistä saatujen tietojen perusteella erilaiset häiriö-, uhka- ja väkivaltatilanteet myymälöissä ovat peräti kolminkertaistuneet vuodesta 2020 lähtien.
Sama suuntaus käy ilmi vuonna 2023 PAMin palvelualojen työntekijöille tekemästä kyselystä, jonka mukaan 70 prosenttia vastaajista oli viimeisen vuoden aikana kohdannut työssään asiakkaiden taholta häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä.
Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa, että kauppojen työntekijöiden on voitava työskennellä turvallisessa ympäristössä ilman vaaraa koskemattomuuteensa kohdistuvista fyysisistä tai sanallisista hyökkäyksistä tai ahdistavasta käytöksestä.
Joulun läheisyyteen ajoittuvalla kampanjalla liitot haluavat herättää asiakkaat näkemään ja kohtaamaan asiakaspalvelijat tasavertaisina ihmisinä ja samalla edistää positiivisten kohtaamisten synnyttämää hyvinvointia. Liitot kannustavat ottamaan kauppa-asioinnilleen mukaan ennen kaikkea hyvää joulumieltä.
Epäasiallinen käytös huolestuttaa kaupan työnantajia myös siksi, että se saattaa alkaa heijastua nuorten innokkuuteen hakeutua alalle töihin. Kaupan ala on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja nuorten suurin työllistäjä.
– On tärkeää, että etenkin uransa alussa olevat nuoret saavat työelämästä myönteisiä kokemuksia. Kaupalle kyse on henkilökunnan suojelemisesta ja laajemmin vastuullisuudesta, Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija Anniina Ulvila korostaa.
Yrityslähestymiskielto kaupoissa työskentelevien tueksi
Kaupan yrityksissä tunnistetaan työntekijöiden työssään kohtaamien häirintä-, uhka- ja jopa väkivaltatilanteiden voimakas kasvu, ja työturvallisuuden eteen tehdään aktiivisesti toimia.
Liitot ovat myös kehittäneet toimintaohjeita ja työkaluja hankalien asiakaskohtaamisten varalle, mutta kaikkein haastavimpiin tilanteisiin ne eivät ole tuoneet ratkaisua.
– Nykyiset ohjeet ja työkalut eivät kuitenkaan riitä kaikkein haastavimpiin tilanteisiin, joissa työntekijöiden turvallisuus on uhattuna. Yrityslähestymiskiellon voimaansaattaminen mahdollisimman pian on välttämätöntä, jotta työpaikoilla voidaan paremmin estää häiriökäyttäytyminen ja turvata henkilöstön hyvinvointi, toteaa työympäristöasiantuntija Erika Kähärä PAMista.
Kaupan liiton ja PAMin jo pitkään kannattama laki yrityslähestymiskiellosta on parhaillaan virkamiesvalmistelussa oikeusministeriössä. Lailla tarkoitetaan yrityksen mahdollisuutta hakea toistuvaa häiriötä aiheuttavalle henkilölle lähestymiskieltoa.
Vaikka työturvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan lakisääteinen tehtävä, tällä hetkellä työnantaja ei voi aloittaa lähestymiskieltoprosessia suojatakseen työntekijöitään.
Kaupan alan lisäksi ongelma on tunnistettu myös muilla toimialoilla. Toukokuussa 11 järjestöä vetosi päättäjiä tarttumaan viivyttelemättä yrityslähestymiskiellon säätämiseen.
– Häiriökäyttäytymisen kitkemiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Yrityslähestymiskielto on yksi tärkeä keino, mutta yhtä olennaista on varmistaa työntekijöiden asianmukainen perehdytys, riittävät vartiointipalvelut sekä tuki työntekijälle häirintätilanteiden jälkeen, Kähärä toteaa.