Suomalainen yritys on napannut ison tilauksen Virosta, jossa tavoitteena on sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä.
Viron kansallinen rautatieyhtiö Eesti Raudtee on valinnut tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Tapasta Narvaan kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran. Hankkeen kokonaisarvo on noin 84 miljoonaa euroa.
Hanke siirtyi GRK:n tilauskantaan sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä 10. joulukuuta 2024. Urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis kesään 2027 mennessä.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta aiemmin vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat olleet sähköistettyjä. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Hankkeen aikana GRK vastaa sähköistysjärjestelmän suunnittelusta ja rakentamisesta.
Tapa-Narva välinen rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen käytössä. Urakka vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä rakennusvaiheessa hanke työllistää GRK:n ammattilaisia Virosta ja Suomessa.
Hanke on GRK:n mukaan monipuolinen. Suunnittelutyö sisältää muun muassa pohjatutkimukset, geosuunnittelun, pylvässijoittelun, sähkörata- ja rakennesuunnittelun sekä maadoitukset. Sähköradan rakentaminen pitää sisällään perustukset, pylväät, portaalit ja ajojohdinjärjestelmät. Lisäksi urakkaan kuuluu rataosan sähkönsyötön suunnittelu ja rakentaminen.
– Virossa sähköradalle tulee 2×25 kV- sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä osalla rataosia myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä sekä Suomesta että Virosta, sanoo GRK Suomi Oy:n rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä.
Sopimuksessa merkittävää on myös se, että rakentamisen jälkeen kunnossapito siirtyy GRK:lle. Virossa rataverkon kunnossapitoa ei ole aiemmin merkittävästi ulkoistettu. Tilaajalla on mahdollisuus uusia kunnossapitosopimus neljä kertaa, ja jokainen kunnossapitojakso voi kestää viisi vuotta kerrallaan.
– Meillä on hyvää kokemusta Suomesta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta pääkaupunkiseudulla ja Lounais-Suomessa sekä sähköratakunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella. Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluu muun muassa ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot ja viankorjaukset, Nyhä kertoo.