Markkinaoikeus hylkäsi kuluvana syksynä kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimukset, jotka koskivat Vaasan Sähkö Oy:n syksyllä 2022 sähkön hinnankorotuksissa käyttämiä menettelyjä. Kuluttaja-asiamies hakee nyt asiaan korkeimman oikeuden ennakkoratkaisua, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa.
Vaasan Sähkö ilmoitti syyskuussa 2022 korottavansa sähkönmyyntisopimuksen hintoja 15.10.2022 lukien. Yksipuolisen sopimusehtojen muuttamisen myötä Perussähkö-sopimuksen hinnoittelurakenne muuttui ja sähkön hinta nousi 10,7 sentistä kilowattitunnilta 29,9 senttiin kilowattitunnilta. Hinnankorotuksen suuruus oli lähes 180 prosenttia.
Kuluttaja-asiamies hakee korkeimmasta oikeudesta ennakkoratkaisua sille, voiko sähköyhtiö korottaa toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hintaa enemmän kuin mihin olisi ollut tarvetta pelkästään muuttuneiden sähkönhankintakustannusten vuoksi.
Kuluttaja-asiamies pitää markkinaoikeuden tulkintaa hyvin myönteisenä Vaasan Sähkölle ja annettua päätöstä kuluttajan oikeuksia perusteettomasti supistavana. Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan ratkaisu on tehty puutteelliseen arvioon perustuen, sillä menettelyä olisi sähkömarkkinalain lisäksi tarkasteltava myös kuluttajansuojalain pohjalta.
Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen korostaa, että sähkö on kuluttajille välttämätön palvelu, jolloin sopimusmuutosten arviointi kuluttajansuojalain nojalla on erityisen tärkeää.
– Tässä on kyse yksittäistapausta laajemmasta asiasta, koska merkittävällä osalla suomalaisista kotitalouksista on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus. Sopimusvapauden nojalla ei pitäisi olla mahdollista tehdä kuluttajien kannalta kohtuuttomia hinnankorotuksia, Väänänen toteaa tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies hyväksyy sen lähtökohdan, ettei sähköyhtiöitä voida sähkömarkkinasääntelyn puitteissa velvoittaa myymään sähköä tappiolla. Jos sähköyhtiön suoja kuitenkin viedään niin pitkälle, että yritys saa poikkeuksellisen olosuhteen nojalla tehdä normaaliolosuhteeseen verraten lisävoittoa kuluttajan kustannuksella, suosii sopimukseen perustuva menettely elinkeinonharjoittajaa kuluttajansuojalain vastaisella tavalla. Tällöin sopijapuolten oikeudet ja velvollisuudet eivät ole tasapainossa, KKV:n tiedotteessa todetaan.