Raisiossa sijaitsevalla kauppakeskus Myllyllä on paras maine jo viidettä vuotta peräkkäin. Asia ilmenee T-median teettämästä kauppakeskusten luottamus ja maine-tutkimuksesta.
Hyvämaineisimmat kauppakeskukset ovat Myllyn ohella Vantaalla sijaitseva Jumbo-Flamingo ja Helsingissä sijaitseva Mall of Tripla.
Vuosittainen tutkimus toteutettiin nyt viidettä kertaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kansalaisten näkemyksiä sekä käytöstä Suomen suurimpia kauppakeskuksia kohtaan. Kauppakeskus Mylly on pitänyt kärkisijaa hallussaan jokaisena tarkasteluvuotena.
Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa kauppakeskusten onnistuneen vahvistamaan mainettaan kansan parissa. Suurin osa tutkituista keskuksista onnistui parantamaan arvosanatasoa edellisvuodesta, mikä näkyy myös vahvistuneena osto- ja suositteluhalukkuutena.
Edellisvuonna tutkituista kauppakeskuksista seitsemän oli hyvämaineisia, tänä vuonna hyvän maineen tason saavutti jo yhdeksän kauppakeskusta. Vantaalainen Jumbo-Flamingo on onnistunut kuromaan eroa ylivoimaiseen Myllyyn ja on jo lähellä ykkössijaa.
Keskimäärin erityisesti kauppakeskusten tuote- ja palveluvalikoima nähdään vahvana ja keskuksissa koetaan työskentelevän mukavia ihmisiä.
– Olen iloinen nähdessäni koko kauppakeskustoimialan suosiollisen kehityksen. Se tukee kaikkia kauppakeskustoimijoita. Keskuksilta odotetaan tässä ajassa erityisesti vastuullisuutta sekä linjakasta johtamista. Ihmiset haluavat nähdä, mihin suuntaan kauppakeskuksia kehitetään ja miten hyvin se omia tarpeita palvelee. Erityisen tärkeää ihmisille on asioinnin helppous ja mukavuus sekä positiiviset asiakaskokemukset, T-median tiedolla johtamisen asiantuntija Elisa Runsas sanoo tiedotteessa.
Kauppakeskusten luottamus ja maine-tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien kauppakeskusten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten mielikuvia kauppakeskuksista kahdeksan osa-alueen kautta: avoimuus ja läpinäkyvyys, taloudellinen vakaus, kyvykäs johtaminen, uudistuminen, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus. Näiden perusteella jokaiselle kauppakeskukselle laskettiin maineluku asteikolla 1–5.
Tutkimuskohteiksi valittiin liikepinta-alan ja myynnin määrällä mitattuna kymmenen suurinta kotimaista kauppakeskusta eli yhteensä 13 kauppakeskusta. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 21. lokakuuta – 4. marraskuuta ja tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 2 131 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa).